Diefstal e-bikes blijft toenemen, campagne gestart

© Team EVELO, Pexels
Diefstal van e-bikes neemt in een ongekend tempo toe, met gemiddeld tien fietsdiefstallen per uur van vooral e-bikes. Om die reden trapt Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) deze week voor het tweede jaar de landelijke campagne STAAT-E-LEKKER af.
Bewustwording diefstal e-bikes
Het doel van de campagne is fietsers bewust maken van de risico’s en hen stimuleren om hun e-bike beter te beveiligen. Het startschot valt tijdens de Week tegen Fietsdiefstal en de campagne loopt tot en met oktober. Met zichtbaarheid op straat en bij stations, extra inzet van preventieteams en lokfietsen, en voorlichting via social media wil Stichting VbV het tij keren. Samen met verzekeraars, de fietsbranche, gemeenten, politiekorpsen én diefstalhotspots zoals NS-stations.
Vaak geen aangifte van diefstal e-bikes
Vorig jaar werden er bij de politie meer dan 86.000 fietsdiefstallen gemeld, ruim 10.000 meer dan in 2022, aldus de stichting VbV. Het zou slechts het topje van de ijsberg zijn, omdat volgens de Veiligheidsmonitor van het CBS slechts vier op de tien slachtoffers daadwerkelijk aangifte doet. De financiële schade zou meer dan 700 miljoen euro per jaar zijn.
Vernuftige fietsdieven
De boosdoener is de snelle opmars van de e-bike, zo vervolgt de stichting. Bijna een derde van de Nederlanders van 12 jaar en ouder zou erop rondrijden. Onder ouderen zelfs de helft. Maar beveiliging zou vaak blijven steken bij een simpel ringslot. Volgens de stichting VbV zouden veel mensen de vernuftige werkwijze van fietsdieven onderschatten. Met een powerkey – een soort loper – zouden zij ringsloten in een paar seconden kunnen openen zonder dat iemand iets merkt, zelfs in bewaakte stallingen.
Drukke plekken zijn hotspots
Fietsdieven zouden ook vaak toeslaan op drukke plekken waar mensen hun fiets ‘even snel’ parkeren, zoals winkelstraten en uitgaansgebieden. Maar ook thuis en op werk is men niet veilig: tot wel 40 procent van de gestolen fietsen verdwijnt uit garages, schuren of kantoren, benadrukt de stichting. Ook bewaakte fietsenstallingen bij stations zouden geen garantie bieden.
Accu eruit
De campagne STAAT-E-LEKKER richt zich dan ook op bewustwording: extra slot erop (minimaal ART-2 gecertificeerd), ergens aan vast en écht die accu eruit, zo laat de stichting ten slotte weten.
Bron: Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV)
Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée