Cybercrime jaagt angst aan in huidige digitale tijdperk

© Geralt, Pixabay
Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) voelt zich angstiger om slachtoffer te worden van cybercrime in de steeds digitaler wordende wereld. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Proud Experts onder ruim duizend Nederlanders.
Oplichting via cybercrime
Het onderzoek toont verder aan dat een ruime meerderheid (67 procent) wel goed denkt in te kunnen schatten wanneer er een poging gedaan wordt hen digitaal op te lichten. Opvallend is daarbij dat na de leeftijdscategorie 18 – 24 (77 procent), de groep 75+ (72 procent) het meest overtuigd is van zichzelf, aldus de onderzoekers.
Belang menselijk contact in financiële dienstverlening
Ondanks de toenemende digitalisering hebben de ondervraagden tijdens het onderzoek het belang van menselijk contact in gevoelige sectoren benadrukt, zoals in de financiële dienstverlening. Zo zou 77 procent van de ondervraagden de voorkeur hebben uitgesproken aan menselijk contact boven uitsluitend digitale oplossingen wanneer het gaat om financiële kwesties.
Transparante communicatie en educatie
Volgens de onderzoekers zijn transparante communicatie en educatie van cruciaal belang voor het versterken van het vertrouwen in technologie. Zo zouden nieuwe technologieën, zoals AI, enorme kansen bieden om de klantbeleving te verbeteren en processen efficiënter te maken. De onderzoekers plaatsen daarbij wel de volgende kanttekening: om dit potentieel te benutten, moeten financiële instellingen een grotere verantwoordelijkheid nemen in het informeren en ondersteunen van hun klanten op deze (digitale) klantreis.
Bekendheid met AI vermindert angst voor cybercrime
Daarnaast constateren de onderzoekers dat respondenten die goed bekend zijn met AI wat zelfverzekerder zijn als het gaat om cybercrime (44 procent). Om deze reden pleiten de onderzoekers voor educatie over de werking en voordelen van digitalisering. Op die manier is het volgens de onderzoekers mogelijk de angst voor cybercrime weg te nemen en tegelijkertijd het vertrouwen in technologie te vergroten. Dit is volgens hen essentieel voor een positieve en veilige klantbeleving.
Balans tussen technologie en menselijk contact
Tot slot zouden de resultaten van het onderzoek de noodzaak voor financiële instellingen onderstrepen een balans te vinden tussen technologie en menselijk contact. Dit is volgens de onderzoekers mogelijk door klanten actief te betrekken en hen te begeleiden in het begrijpen en gebruiken van nieuwe technologieën. Zodoende kunnen financiële instellingen niet alleen de angst voor cybercrime verminderen, maar ook bijdragen aan een veiligere digitale omgeving.
Bron: Proud Experts
Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée