Bij closedbook-levensverzekeringen staat klantbelang centraal

Door Gepubliceerd op: 16 april 2025
closedbook-levensverzekeringen

Closedbook-levensverzekeringen bij levensverzekeraars zijn eind 2024 onderwerp van een monitoring geweest bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Op basis van data-analyse en gesprekken met een groot deel van de Nederlandse levensverzekeraars heeft de toezichthouder onder meer gekeken naar de kwaliteit van de dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten. Vervolgens heeft de toezichthouder de toegepaste strategieën onderzocht bij deze portefeuilles en de effecten hiervan op het klantbelang. Op grond daarvan is een terugkoppeling gegeven aan de sector middels een marktbeeld, good practices en aanbevelingen.

Wat zijn closedbook-levensverzekeringen?

Om te beginnen: wat zijn closedbook-levensverzekeringen? Dit zijn levensverzekeringen die niet meer worden verkocht, maar die voor bestaande klanten nog jarenlang kunnen doorlopen.

Verzekeraars proactief

Tijdens de monitoring heeft de toezichthouder onder meer geconstateerd dat verzekeraars soms verder gaan dan hun wettelijke verplichtingen bij het verstrekken van informatie aan klanten. Verzekeraars zouden klanten bijvoorbeeld proactief wijzen op een ontoereikend verzekerd bedrag in de levensverzekering. De toezichthouder laat weten er positief over te zijn dat verzekeraars op deze wijze aandacht hebben voor het klantbelang. Omdat de krimpende markt zorgt voor oplopende kosten per polis, zouden verzekeraars ook strategisch inzetten op het verkrijgen van schaalgrootte, aldus de toezichthouder.

Fusie en overname

Tot slot constateerde de toezichthouder op basis van een analyse van klachtencijfers een verhoogd risico op klachten na een fusie of overname. Om die reden roept de toezichthouder de sector op om de dienstverlening aan klanten na een fusie of overname op peil te houden.

Bron: AFM

Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée

Wink Sabée