Jan Aikens: Wit Geld: zwarte bladzij voor imago

Lead generator die zich als branchepartij vermomt?

Wit Geld zoekt in de persoon van Marius van der Kooy de publiciteit om het intermediair in een kwaad daglicht te stellen. Bij De Telegraaf vond hij een luisterend oor. "Bemiddelaars krijgen provisie", legt hij uit, "niet éénmaal, maar elke maand". En dat bedrag moet natuurlijk betaald worden door de consument.

Van der Kooy stelt daar met de website witgeld.nl ‘het nieuwe verzekeren’ tegenover. Voor een eenmalig bedrag kan de aspirant-verzekerde van de website gebruik maken. Wat krijgt de klant voor dat geld? Dat hebben we niet kunnen ontdekken.

De definitie van ‘Het nieuwe verzekeren’ is niet anders dan het de klant zelf laten afsluiten van een verzekering via de website van een adviseur die geen advies geeft . En voor deze nodeloze omweg moet hij op de koop toe nog een extra bedrag bovenop de ‘kale premie’ betalen. Het heeft er de schijn van dat de consument Wit Geld moet betalen om het bedrijf in staat te stellen een hete lead door te sturen naar de verzekeraar. Of dat een leadvergoeding oplevert meldt de website niet. Als dat het geval is dan is niet alleen sprake van het verkopen van lucht, maar mogelijk ook van het ontwijken van de Bgfo-beloningsregels.

Vooralsnog luidt de analyse van een website die meent het intermediair negatief in de publiciteit te moeten brengen:

  • Wit Geld vergelijkt zich met andere intermediairs, maar verleent geen advies
  • Het zou hooguit te kwalificeren zijn als een vergelijkingssite zonder vergelijkingsmogelijkheden 

Wit Geld doet aan execution only, maar anders dan andere directe aanbieders vraagt zij een vergoeding aan de bezoeker van de website.

Wit Geld verkoopt zich met het statement: “We zijn gewone ondernemers die geloven in het concept van internet. Internet maakt veel zaken goedkoop, waar de klant volgens ons altijd van moet kunnen profiteren. We hebben geen winkels, leaseauto’s of adviseurs, en ons kantoor zit niet op de Amsterdamse Zuidas. (…) Wij zijn WitGeld, en na flink onderzoek te hebben gedaan in de verzekeringswereld hebben we geconcludeerd dat het anders moet.” PensioenSpaarpot

Hoe anders, blijkt wel uit de manier waarop het bedrijf bezoekers oproept om een ‘PensioenSpaarpot’ via Wit Geld op te bouwen.

Eerst een korte uitleg wat het pensoenbegrip inhoudt: “Pensioen is niets anders dan kunnen stoppen met werken. Het geld om te rentenieren zit in een spaarpot. Dat is pensioen, niets meer dan een pot met geld. Ga je gang en bekijk hoe jij op een eenvoudige manier je eigen adviseur kunt zijn.”

Vervolgens kan de klant wat gegevens invullen in een calculator. Nadat die zijn leeftijd en het eigen vermogen heeft prijs gegeven en heeft ingevuld welk bedrag hij netto per maand aan pensioen wil genieten, rolt er een kapitaal uit dat hij nodig heeft en welk bedrag hij per maand moet sparen. ‘Zie hoe je dit kunt bereiken’ nodigt de site uit. Wie op die knop drukt wordt doorgelinkt naar AEGON Bank waar de ingevoerde cijfers verdfampt blijken en waar de klant een Eigen Stijl- of Depositorekening kan openen. Uiteraard registreert AEGON Bank dat doorgelinkt is van de website van ‘TP 858134’. Kassa voor Wit Geld? In elk geval krijgt de klant die denkt een pensioen te gaan opbouwen een doodgewone spaarrekening voorgeschoteld. Een regeltje over jaarruimte en fiscaliteit komen we niet tegen. Ballast uit de wet IB en de Pensioenwet passen kennelijk niet in het ‘nieuwe verzekeren’-concept.

Vooralsnog ziet het ernaar uit dat gebruik making van termen als ‘verzekeren’, ‘adviseur’, ‘provisie’ en ‘pensioen’ een lead generator zich vermomt als branchepartij. En dat zal niet meewerken aan het herstel van het imago.

WitGeld heeft inmiddels op deze kritiek gereageerd.

GEEN REACTIES