WW-verzekeringen winnen aan populariteit

57% van de Nederlanders zich grote zorgen maakt over werkloosheid; een kwart verzekert zich tegen de financiële gevolgen.

Uit een inventarisatie van de afgesloten Hypotheek Opvang Polissen bij BNP Paribas Cardif, komt naar voren dat er procentueel gezien meer mensen zich indekken voor werkloosheid.

Vijf jaar geleden koos 20% van de klanten voor het verzekeren van werkloosheid. Nu is dat meer dan een kwart.

“Mensen maken zich natuurlijk grote zorgen over de gevolgen van de crisis. Je baan verliezen in deze tijd kan desastreuze gevolgen hebben voor het gezinsleven”, verduidelijkt Marieke van Zuien, directeur customer & corporate van BNP Paribas Cardif. “Dat zie je ook terug in de toename van het aantal WW-dekkingen. Dat is een significante stijging. De angst voor een onzekere toekomst wordt direct vertaald in het gedrag van de Nederlander.”

Uit een recent onderzoek van BNP Paribas Cardif onder 1024 respondenten blijkt dat 57% van de Nederlanders zich grote zorgen maakt over werkloosheid.

Meer stress

“Die angst is gegrond want we zien in de media diverse verhalen over de werkloosheid in Nederland die in januari sterk is opgelopen naar 7,5 procent”, zegt Marieke van Zuien. “Cijfers van het BKR lieten zien dat steeds meer mensen achterlopen met het betalen van hun hypotheek en steeds meer Nederlanders moeten gedwongen hun huizen verkopen omdat ze de maandelijkse hypotheeklasten niet meer kunnen betalen. Het is daarom niet verwonderlijk dat het consumentenvertrouwen in februari naar een historisch dieptepunt is gedaald. Nederland verkeert voor de derde keer in een aantal jaren in een recessie en de Nederlander voelt die economische malaise in het privéleven. Uit ons onderzoek komt naar voren dat vier op de tien Nederlanders meer stress ervaren door de crisis.”

Minder romantiek

Om de negatieve invloeden van de crisis tot een minimum te beperken, bespaart de Nederlander vooral op grote uitgaven. Het onderzoek van BNP Paribas Cardif laat bijvoorbeeld zien dat 36% van de Nederlanders een verre reis uitstelt, gevolgd door het uitstellen van de aankoop van een auto met 30%. Van de respondenten stelt 8% een huwelijk uit vanwege de crisis en 7% wacht nog even met het krijgen van kinderen.

De crisis zorgt niet alleen voor besparingen op grote uitgaven, de Nederlander geeft ook aan dat hij sommige zaken meer of minder doet dan vijf jaar geleden. Dat men de crisis in de portemonnee voelt, blijkt uit het feit dat men eerder minder (30%) dan meer (18%) spaart. Van de Nederlanders is 64% meer op zoek naar aanbiedingen en gaat de helft vaker/meer boodschappen doen bij goedkopere supermarkten. De crisis is zelfs goed voor het milieu, want 53% van de Nederlanders let meer op het energie- en waterverbruik.

GEEN REACTIES