Winst levenbedrijf compenseert daling schaderesultaat bij ASR

ASR boekte over de eerste negen maanden van 2016 een fractioneel lagere winst van €442 mln. Dat maakte de verzekeraar vrijdag bekend.

De winstdaling in het schadebedrijf (van €144 mln naar €99 mln), die vooral in het eerste halfjaar werd veroorzaakt door hagel- en waterschade, kon worden goedgemaakt door het levenbedrijf. Daar steeg de winst met ruim tien procent naar €400 mln, onder meer het gevolg van overnames en betere resultaten bij het afdekken van het renterisico. De solvabiliteit kwam per 30 september uit op 188%, licht lager dan per eind juni, maar hoger vergeleken met begin dit jaar. ASR hanteert een eigen solvabiliteitsdoelstelling van 160%.

Schade
De premie-inkomsten bij het schadebedrijf namen toe met 3,8% tot ruim €1,9 mrd, vooral door hogere volumes en premies bij het segment ‘Schade Overig’ (waaronder brand- en motorrijtuigenverzekeringen). De combined ratio over de eerste negen maanden kwam uit op 95,7% en is volgens ASR beter dan de eigen doelstelling van 97%. Als het effect van schadeclaims voor hagel- en waterschade in juni buiten beschouwing wordt gelaten, komt de combined ratio uit op 94,4%.

De combined ratio’s voor de afzonderlijke productlijnen bedragen in de eerste drie kwartalen van 2016: 89,8% voor AOV, 97,2% voor Zorg en 98,7% voor Schade Overig. De combined ratio voor Schade Overig, exclusief hagel- en waterschade, in de eerste negen maanden bedroeg 95,8%.

Leven
De brutopremies in het levenbedrijf stegen over de eerste negen maanden van 2016 met ongeveer €200 mln naar bijna €1,7 mrd. De stijging wordt veroorzaakt door een hogere verkoop van koopsompolissen in het eerste halfjaar en door overname-effecten. Zo droeg NIVO-uitvaartverzekeringen €16 mln bij, uitvaartverzekeraar AXENT €33 mln en De Eendragt €13 mln.

Zowel AXENT als De Eendragt zijn ondergebracht in ASR Levensverzekering N.V. De integratie van AXENT (2,4 mln polissen) in de uitvaartverzekeringsportefeuille van a.s.r. per 1 oktober 2016 onderstreept volgens ASR het vermogen om ruim binnen de planning activiteiten met succes te integreren en synergievoordelen te realiseren.

bron: ASR