Wat zijn cyberrisico’s en hoe kun je ze afdekken?

© Pixabay

Cybercriminaliteit. Een veel gehoorde en veelomvattende term. Cyberrisico’s zijn aan de orde van de dag en treffen steeds vaker het midden – en kleinbedrijf. Hoewel bedrijven zich in toenemende mate van deze risico’s bewust zijn, is vaak niet bekend wat ze precies inhouden en hoe ze bestreden kunnen worden. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien er voortdurend nieuwe bedreigingen op de loer liggen. Bedrijven moeten zich kunnen beroepen op experts voor advies op maat, zowel voor preventie als tijdens en na een cyberincident. Chubb heeft een toegewijd team van cyberspecialisten dat hiervoor uitkomst kan bieden. Experts die precies weten met welke cyberrisico’s een bedrijf geconfronteerd kan worden en hoe het zich hiervoor kan verzekeren.

Cyber Enterprise Risk Management (ERM)
Specifiek voor cyberrisico’s heeft Chubb onlangs haar Cyber Enterprise Risk Management (ERM) oplossing geïntroduceerd: een complete verzekeringsoplossing waarmee bedrijven zich specifiek kunnen wapenen tegen cyber – en privacy risico’s. Sinds de invoering van de meldplicht datalekken begin 2016 liggen privacy risico’s onder een vergrootglas. Dit zal alleen maar versterkt worden door de Europese Privacyverordening die bedrijven vanaf mei 2018 dienen na te leven. Bedrijven die niet conform de nieuwe meldplicht handelen, kunnen geconfronteerd worden met claims, hoge boetes en reputatieschade.
Onze cyberverzekering dekt o.a. de kosten voortvloeiend uit het maken van melding, maar biedt ook dekking voor eigen schade als gevolg van verlies van bedrijfsinkomsten, gegevensherstel, cyberafpersing en dekking voor aansprakelijkheid ten opzichte van derden.

Wat te doen in geval van een cyberincident?
Als het onverhoopt tot een incident komt, zal Crawford & Company als algemeen aanspreekpunt optreden voor verzekerden van Chubb. Crawford is wereldwijd marktleider op het gebied van schadeafwikkeling en crisismanagement. Incidenten kunnen 24/7 telefonisch gemeld worden en
bellers worden in de lokale taal te woord gestaan. Verzekerden worden tijdens het hele cyberincident bijgestaan door ervaren crisismanagers die zich op hun beurt weer kunnen beroepen op een wereldwijd netwerk van dienstverleners (juridisch, IT, PR etc.) op het gebied van crisismanagement. Verzekerden zijn vrij om wel of geen gebruik te maken van deze diensten.
Meest gestelde vragen
Wij hebben de meest gestelde vragen m.b.t. onze cyberverzekering in dit document samengevat. Hebt u na het lezen van dit document nog steeds vragen of behoefte aan aanvullende informatie? Aarzel dan niet met ons contact op te nemen.

GEEN REACTIES