Verzekeren zonder verzekeraar

bron: Reaal

Samen met een groep vrienden zelf onderling spullen verzekeren zoals een drone, gitaar of surfplank zonder tussenkomst van een verzekeraar. Het kan met de app POT.

Reaal lanceert maandag deze app, naar eigen zeggen de eerste peer-to-peer verzekeringsapp. Met POT bepaalt een consument zelf welke risico’s hij met wie deelt en met welke inleg. Bij schade wordt via de app een claim ingediend. Deze claim wordt door alle deelnemers beoordeeld; de meerderheid bepaalt of een claim wordt uitbetaald of niet. Blijft aan het einde van de rit geld over dan kan dit terug naar de deelnemers. Het is het systeem van de onderlinge, dat tegenwoordig eveneens bij de zogeheten broodfondsen is te zien als alternatief voor de AOV-verzekering.

Sociale aspect
POT maakt gebruik van de kracht van sociale netwerken door mensen samen risico op schade aan hun dierbare spullen te laten delen, aldus Fernando Hagel Franco, General Manager Digital bij Vivat. ‘POT maakt het mogelijk voor families, vrienden en mensen die een interesse met elkaar delen om elkaar te helpen bij onvoorziene omstandigheden, zonder tussenkomt van een verzekeringsmaatschappij. Dit brengt het sociale aspect terug bij verzekeringen. Samen met je vrienden bouw je een POT. Met elkaar spreek je het doel van de POT af om bijvoorbeeld bepaalde kostbaarheden te verzekeren en elkaar te helpen indien nodig. Simpel en zonder polisvoorwaarden.’

Samenwerking met bunq
Om financiële transacties mogelijk te maken werkt POT samen met bunq, een recente nieuwkomer in de bankensector. Het idee om samen te werken met bunq ontstond volgens Vivat naar aanleiding van de klantenpanels. Uit de panels bleek dat het starten van een pot met vrienden gewaardeerd werd, maar dat er behoefte was om de rekening door een externe partij te beheren in plaats van een eigen rekening. Bunq beheert als externe partij de rekening.

Bron: Reaal