Veel ergernissen bij afsluiten hypotheek

© eyeOpen

Vier op de tien huizenkopers ergert zich tijdens het regelen van een hypotheek en 18% van deze groep noemt de afhankelijkheid van een bank voor een lening vervelend. Dit zijn enkele resultaten van een onderzoek door Motivaction onder ruim 1.000 huizenkopers in opdracht van online hypotheekadviseur eyeOpen.nl.

42% van de huizenkopers vindt de juiste keuze maken voor een hypotheekvorm moeilijk. Het lange wachten totdat alle administratie is afgerond (26%) en het gebruik van ingewikkelde termen (18%) wordt lastig gevonden. Friezen hebben het meeste moeite met het kiezen van de juiste hypotheek (57%), in Gelderland wordt dat niet zo moeilijk gevonden (34%).

Ook het wachten op een reactie van de tegenpartij (29%) en de totale duur van het traject (28%) wordt als moeilijk ervaren. Jongeren van 18 tot en met 24 jaar hebben vooral moeite hun geduld te bewaren (59%). Het onderhandelen over de prijs wordt gemiddeld door 20% lastig gevonden.

Olivier Tardieu van eyeOpen.nl vindt het jammer en onnodig dat zo’n belangrijke beslissing gepaard gaat met zoveel gedoe: “Als branche moeten we transparanter communiceren met klanten. Door het afsluiten van een hypotheek verder te automatiseren, wordt het hele proces een stuk eenvoudiger. Er zijn nu te veel geldverstrekkers die hierin achterlopen, zonde! Het kopen van een huis en regelen van een hypotheek is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld.”

(bron: eyeOpen)