(Findinet) SNS overweegt verkoop pensioen- en verzekeringsactiviteiten

In een persbericht hield SNS Reaal houdt alle opties open, maar concreet wordt gekeken naar verkoop van Reaal en Zwitserleven.

Een woordvoerder van SNS Reaal heeft dit bevestigd tegenover ANP-Reuters.

In een persbericht stelt de bankverzekeraar:

“SNS REAAL herhaalt dat zij zich in lijn met de strategische prioriteiten richt op het afbouwen van vastgoedfinancieringen en de versterking van haar kapitaalspositie. Hierbij onderzoekt SNS REAAL samen met adviseurs verschillende mogelijkheden. De verkoop van bedrijfsonderdelen is een van de mogelijkheden die daarbij wordt onderzocht. Over geen van de verschillende mogelijkheden is een beslissing genomen.”

Het bericht is een reactie op het artikel in het Financieele Dagblad. De krant onthult dat Goldman Sachs in de arm is genomen om verschillende scenario’s te onderzoeken.

SNS kampt met slechte resultaten van vastgoeddochter Property Finance.. De problemen worden versterkt door de onzekerheid die de financiële markten. Het bedrijf moet bovendien voor eind volgend jaar bijna 850 miljoen euro aan staatssteun terugbetalen die het in 2008 ontving, anders dreigen strafmaatregelen uit Brussel.

Zowel de bank- als de verzekeringstak doet het goed. Beide onderdelen zijn winstgevend. . Toch heeft Moody’s onlangs de rating de rating van de verzekeringsactiviteiten verlaagd

Dit is niet ingegeven door de solvabiliteit, die ruim in orde is. Het ratingbureau is echter bang dat in een ‘stressreactie’ teveel kapitaal van de verzekeraars wordt overgeheveld naar de SNS Reaal Groep.

De bankverzekeraar werkt al enkele jaren aan afbouw van de investeringen in commercieel vastgoed, maar heeft grote moeite om problemen onder controle te krijgen.

Dit komt omdat prijsdalingen op de kantorenmarkt telkens dwingen tot nieuwe afschrijvingen op de waarde van vastgoed. Op buitenlands vastgoed is al flink afgeboekt, maar er zit nog veel Nederlands commercieel vastgoed in de portefeuille, waarvan de waarde onder druk staat.

Overigens werd Property Finance recent gedwongen een belang van 50% te nemen in het noodlijdende winkelcentrum “The Wall’, het rode centrum langs de A12 bij Leidsche Rijn, Utrecht.