Scheidend TVM-ceo Arjan Bos: het bedrijf is niet omver te blazen

Michel Verwoest wordt nieuwe CEO van TVM verzekeringen
© TVM

Donderdag neemt Arjan Bos op de ledenraad officieel afscheid van verzekeraar TVM, nadat zijn terugtreden in december bekend werd gemaakt. Wie hem opvolgt is nog niet bekend.

In het eigen magazine TVM Actueel blikt Bos terug op zijn maar liefst 20 jaar durende directievoorzitterschap. Op 32-jarige leeftijd nam hij deze functie over van zijn vader Ad Bos, die het bedrijf tussen 1976 en 2001 had geleid. Dat de Bos-familie de verzekeraar zolang heeft bestuurd, deed bij velen wel eens de gedachte postvatten dat TVM een familiebedrijf was. Arjan Bos zegt dat wel te begrijpen: ‘We hebben altijd gestreefd naar het scheppen van een familiaire cultuur. Daarnaast kwam mijn vader Ad vaak in het nieuws ten tijde van het sponsoren van de wielerploeg en ikzelf met de schaatsploeg. Dus als je aan TVM dacht was Bos vaak het boegbeeld.’

Bos erkent dat een termijn van 20 jaar in de huidige zakelijke omgeving lang is. ‘Ik heb wel aanbiedingen gehad maar nooit de neiging gehad om ergens anders aan de slag te gaan.’ Dat hangt volgens Bos mede samen met het feit dat hij al op jonge leeftijd als directeur werd aangesteld. ‘Ik heb altijd veel steun gehad van de commissarissen en van de leden, maar had ook het gevoel dat ik vanwege de jonge leeftijd het bedrijf wat verschuldigd was. Het was toch een risico. Ik wilde geen misbruik maken van het vertrouwen, door na vier jaar weer van baan te veranderen.’

Onder leiding van Bos groeide TVM uit tot marktleider in de Benelux op het gebied van logistiek en transport. Sinds 2000 verdriedubbelde de omzet, was er een succesvolle entree op de Belgische markt en deed de verzekeraar de nodige acquisities, onder meer in de branche van de binnenvaart en pleziervaart. Daartegenover stond een mislukt avontuur in Denemarken en waren er volgens Bos ‘verschillende aanvallen op onze portefeuille’. Maar vanwege het goede relatiebeheer bleven klanten de verzekeraar toch trouw, stelt de scheidend directeur. ‘En nu zijn we marktleider in de Benelux. Het bedrijf is niet omver te blazen.’

In het interview vertelt Bos verder dat hij per september aan de slag gaat als bestuursvoorzitter van transportconcern LV Groep in Vlaardingen, een bedrijf dat zowel actief is op het vlak van wegvervoer, als transport over zee en door de lucht. Tot september blijft hij beschikbaar om zijn opvolger in te werken, die overigens nog niet bekend is gemaakt. Niet bekend is of een huidig bestuurslid van TVM naar voren wordt geschoven. Na het vertrek van Bos bestaat de directie uit CFRO Dirk Jan Klein Essink, CCO Wilma Toering-Keen en Wijnand de Kruijff (Chief transformation officer).