Schade vergoed na extreem weer? Dat zoeken we op

© Pixabay

Op www.verzekeraars.nl/klimaat staat sinds vandaag een infographic waarop in één oogopslag te zien is welke schade door extreem weer is verzekerd, welke schade niet, en wat aanvullend te verzekeren is. De infographic gaat in op de belangrijkste klimaatrisico’s: bliksem, hagel, overstroming, regen, droogte, sneeuw, vorst, ijzel en wind.

Met behulp van pictogrammen heeft het Verbond van Verzekeraars op een rij gezet welke schade kan ontstaan door klimaatverandering. Met één blik ziet een verzekerde waar hij op moet letten en of het nodig is om een aanvullende verzekering af te sluiten. Zo blijkt bij extreme regenval de schade aan daken en dakgoten van particulieren niet verzekerd. En schade aan een auto tegen gevolge van wind is meestal pas verzekerd bij windkracht 7 of hoger.

Zeven klimaatrisico’s
De zeven meest voorkomende klimaatrisico’s zijn gekoppeld aan de algemene dekkingen van verzekeraars, alternatieve verzekeringsmogelijkheden en niet verzekerbare risico’s. De risico’s zijn uitgesplitst naar particulieren en ondernemers voor wat betreft schade aan gebouwen en (bedrijfs-) auto’s.

Omdat de algemene dekkingen kunnen verschillen per verzekeraar, verzekeringsproduct en klantsituatie, raadt het Verbond iedereen aan in de polisvoorwaarden na te gaan wat de exacte dekkingen zijn per afzonderlijke verzekering.

Het overzicht is ontwikkeld in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, als onderdeel van de Nationale klimaatadaptatiestrategie (NAS). Het idee voor de infographic komt voort uit een van de aanbevelingen uit het klimaatrapport ‘Hoofd boven water’ van het Verbond van Verzekeraars, over de verzekerbaarheid van klimaatverandering. Daarin werd geadviseerd om duidelijkheid te bieden over wat wel en niet verzekerbaar is.

Toolkit ondernemers
Met name ondernemers lopen soms onbewust klimaatrisico’s die niet verzekerd zijn, waarschuwt het Verbond. Daarom wordt begin volgend jaar de speciale webpagina www.verzekeraars/klimaat uitgebreid met een toolkit voor ondernemers. Deze bevat ook verzekeringskaarten om klimaat-gerelateerde risico’s in te kunnen schatten, evenals preventietips.

Bron: Verbond van Verzekeraars