Monitoring Commissie positief over verzekeraars

Door Gepubliceerd op: 12 december 2012

De “Commissie Grapperhaus” oordeelt positief over de naleving van de Code. рDe verzekeringssector is serieus aan de slag gegaan met de implementatie.с

De commissie constateert “dat verzekeraars met inzet en enthousiasme werken aan het terugwinnen van het vertrouwen van de klant en het opnieuw centraal stellen van de klant. Het gedachtegoed van de Code, maar ook de activiteiten van de toezichthouders AFM en DNB en de wetgeving van de laatste jaren, spelen daarbij een belangrijke rol.”

Kanttekening die commissie wil plaatsen bij deze positieve bevindingen is dat het consumentenvertrouwen momenteel nog erg broos is. De commissie pleit er daarom voor om de Code en de onafhankelijke monitoring voort te zetten en daarmee een signaal te geven aan consumenten en stakeholders dat het de sector menens is. “Ook moeten verzekeraars het nut van de Code meer uitdragen en daarover het debat aangaan met de samenleving. Het ligt op de weg van verzekeraars zelf om ook consumenten te overtuigen van de positieve ontwikkelingen die de Commissie heeft gesignaleerd.”

De Code is inmiddels op veel punten door wetgeving ingehaald. De commissie geeft aan dat dit ondervangen kan worden door een veranderings- en vernieuwingsslag te maken die de bepalingen van de Code veel meer laat richten op gedrag en cultuur en daarnaast op zaken als deskundigheid en compliance. Daarbij zou ook moeten worden gekeken hoe de Code kan aansluiten op de al eerder ingezette Gedragscode Verzekeraars (Verbond) en de Gedragscode Goed Zorgverzekeraarschap (ZN). Beide codes bevatten voor de aspecten cultuur en gedrag waardevolle aanknopingspunten in relatie tot de Code, oordeelt de commissie.

Verbond verheugd

Algemeen directeur Richard Weurding: “De resultaten van het onderzoek van de commissie zijn een steun in de rug voor de branche. Het bevestigt dat onze inspanningen en de bijbehorende cultuurver-andering onomkeerbaar zijn. Dit is mede te danken aan de sectorbrede aandacht voor een project als Verzekeraars-Vernieuwen. Het Verbond is ook van oordeel dat de totstandkoming van de Gedragscode Verzekeraars, de invoering van het aanstaande provisieverbod en het Keurmerk Klantgericht Verzekeren bijdragen aan het centraal stellen van het klantbelang door verzekeraars. Herstel van vertrouwen en verbeteringen op specifieke onderdelen van de Code zullen onze aandacht blijven houden. Net zoals het voorkomen van dubbel werk in de richting van toezichthouders als DNB en de AFM en de commissie. Daarover gaan wij graag verder in gesprek.”

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Redactie Findinet