‘Meer dan de helft claimt nooit wat bij AVP’

Pixabay

Ruim 56% van de mensen met een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, heeft nog nooit een beroep gedaan op zijn AVP.

Dat blijkt uit een recent panelonderzoek dat is uitgevoerd door de Consumentenbond. Daarnaast diende 16% van de ondervraagden slechts eenmaal een claim in bij de AVP-maatschappij. De Consumentenbond signaleert verder dat ‘bijna iedereen een AVP heeft’.

De Consumentenbond trekt hieruit echter niet de conclusie dat een AVP daarmee een ‘overbodige’ verzekering zou zijn. Volgens de belangenvereniging komt de verzekering juist vaker van pas dan veel mensen denken. Bijvoorbeeld door schade die de kinderen of de huisdieren van een verzekerde veroorzaken bij derden. Verder noemt de Consumentenbond de ‘vriendendienstclausule’, waarbij de verzekering schade vergoedt wanneer je bijvoorbeeld bij familie of kennissen klust in hun huis.

Andere ‘AVP-situaties’ komen bijvoorbeeld voor bij het uitlenen van gereedschap (wanneer er door dit gereedschap schade ontstaat) en bij sport- en spel. De Consumentenbond beschrijft de situatie dat tijdens een voetbaltraining een voorbijganger een bal hard tegen z’n hoofd krijgt. Wanneer er sprake is van letsel kan de ‘schutter’ dit laten vergoeden door zijn AVP.

Wel kan er volgens de Consumentenbond sprake zijn van overlap met andere verzekeringen, zoals met de inboedelverzekering en met aansprakelijkheidsverzekeringen die bij of via een sportvereniging lopen.

Bron: Geldgids van de Consumentenbond