‘Meer actie intermediairs nodig bij schade-expertise’

copyright Pixabay

Een flink deel van de schade-expertise in Nederland is niet onafhankelijk stelt Anton Rietveld van Verzekeringsklachten.nl. ‘Intermediairs kunnen juist hier hun toegevoegde waarde laten zien.’

Rietveld stelt dat veel verzekeraars of kiezen voor een schade-expert die bij de betreffende verzekeraar zelf in loondienst is of voor een expert van CED, een grote partij waarvan de aandelen in bezit zijn van verzekeraars. Hiermee overtreden verzekeraars en schade-experts hun eigen gedragscode, aldus Rietveld. ‘Als je als expert een opdracht ontvangt van een verzekeraar waarmee je via de vóór- of achterdeur verbonden bent, dan is er uiteraard sprake van belangenverstrengeling en dan mag je de opdracht niet uitvoeren, zó staat het in artikel 3.4, lid b en c van de Gedragscode.’ Rietveld geeft aan dat het gevolg is dat schade-experts in hun rapportage het schadebedrag zo laag mogelijk houden of de schade zo omschrijven dat deze onder de uitsluitingen valt.

Volgens Rietveld kunnen juist intermediairs bij dergelijke misstanden hun toegevoegde waarde laten zien als het gaat om het centraal stellen van het klantbelang. Hij roept organisaties als Adfiz op om in actie te komen. Daarnaast moeten de AFM en het Kifid meer maatregelen nemen, stelt hij.

Bron: Verzekeringsklachten.nl