Koopwoning 18% duurder dan vorig jaar

koopwoningen 18% duurder dan jaar geleden oktober 2021

De prijsindex bestaande koopwoningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laat zien dat bestaande koopwoningen in oktober 2021 gemiddeld 18,3% duurder zijn dan in oktober vorig jaar. In september was deze stijging gelijk aan 18,5%. De prijsstijging ten opzichte van een maand eerder komt in oktober 2021 uit op 1,0%.

Aantal verkochte woningen neemt af

Uit de cijfers blijkt verder dat het aantal verkochte woningen in oktober 7,9% lager was dan in september. Dit cijfer fluctueert echter sterk per maand: in april 2021 was er bijvoorbeeld een daling van 24,9% terwijl er in maart een toename van 49,6% was. Ten opzichte van een jaar geleden was het aantal verkopen in oktober 2021 26,9% lager. Sinds mei 2021 is hier al een daling te zien. Sinds 2014 nam het aantal verkopen juist meestal toe. Die trend lijkt nu doorbroken te zijn.

Na de crisis van 2008

De ontwikkelingen op de woningmarkt zijn nu duidelijk anders dan in de jaren na de financiële crisis in 2008. Toen daalden zowel de prijzen als het aantal verkopen. Het aantal verkopen lag in 2020 met ruim 235.000 nog ruim boven de 202.000 in 2007, het jaar voor de start van de crisis. De teller staat tot en met oktober 2021 op ruim 189.000. Het totaal aantal verkopen lijkt dus ruim onder dat van 2021 uit te komen, maar nog steeds boven 2007 te blijven.

De prijzen hebben zich sinds het dieptepunt in 2013 goed hersteld. Tijdens de crisis was de totale daling ongeveer 16,5%. In 2018 was dit al weer goedgemaakt. Daarna stegen de prijzen alleen maar verder: in oktober 2021 kost een bestaande koopwoning gemiddeld zo’n 80% meer dan op het dieptepunt in 2013. Vooral 2021 is hier schuldig aan door de prijsstijging van 18,3%. In de jaren 2017 tot en met 2020 stegen de prijzen gemiddeld “slechts” tussen de 6,9% en 9,0%.

Regionale verschillen

Ortec Finance komt met vergelijkbare cijfers voor de periode tot en met september 2021. Dit bedrijf kijkt echter ook naar lokale verschillen. De grootste prijsstijgingen zijn niet meer te vinden in de Randstad maar juist in de gemeenten eromheen. De prijzen ten opzichte van een jaar eerder gingen het hardst omhoog in de gemeenten Lelystad, Zeewolde en Almere. Hier was de stijging maar liefst bijna 25%. Wordt gekeken naar de prijsontwikkeling per maand en per provincie, dan is Gelderland (+1,8%) de grootste stijger. Zuid-Holland doet het met +0,8% rustiger aan.

Bron: CBS, Ortec Finance