Kifid: bank mag kosteloze betaalrekening omzetten naar betaald pakket

Winst ING keldert

Banken mogen het tarief voor het gebruik van een betaalrekening eenzijdig wijzigen. Ook mogen ze een betaalrekening onderbrengen in een betaalpakket met betaalpassen. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid.

Een consument had zich bij het Kifid beklaagd over het feit dat hij per 1 augustus 2018 bij ING moest gaan betalen voor zijn betaalrekening en verplicht werd om bijbehorende betaalpassen af te nemen.

Hij had in 2005 een en/of-rekening bij ING-voorganger de Postbank afgesloten. Voor het gebruik van deze betaalrekening bracht de bank destijds geen kosten in rekening en de consument nam geen betaalpassen af.

In 2018 liet de bank aan de consument weten dat de betaalrekening onderdeel werd van het OranjePakket en dat hier kosten aan verbonden zijn. Bij een en/of-rekening krijgt iedere rekeninghouder verplicht een eigen betaalpas en voor de tweede betaalpas moet extra worden betaald.

De consument stelt dat hij destijds met de bank heeft afgesproken dat de betaalrekening gratis zou zijn. Hij vindt dat de bank ook na 1 augustus 2018 de betaalrekening gratis moet blijven aanbieden en zonder verplichte afname van betaalpassen.

Algemene voorwaarden gelden
Uitgangspunt voor de Geschillencommissie is welke afspraken zijn opgenomen in de overeenkomst tussen de bank en de consument. Volgens de algemene voorwaarden mag de bank de tarieven voor het gebruik van een betaalrekening wijzigen. Ook kan de bank bepalen dat een betaalrekening alleen als onderdeel van een betaalpakket kan worden afgenomen.

De bank is bereid om de rekening gratis te houden als de consument kan aantonen dat er is afgesproken dat de rekening gratis zou zijn. Dat kan hij – natuurlijk – niet: uit het door de bank aangeleverde aanvraagformulier blijkt dat hij in 2005 heeft getekend voor akkoord, inclusief het van toepassing zijn van de algemene voorwaarden. De Geschillencommissie concludeert dat de bank de betaalrekening van deze consument dus onderdeel mag maken van het OranjePakket en hiervoor kosten in rekening mag brengen.

Ook betekent het tot nog toe niet gebruiken van een betaalpas niet dat de bank geen betaalpassen bij een betaalrekening zou mogen verschaffen. De Geschillencommissie concludeert dat de bank de genoemde wijzigingen van de betaalrekening mag doorvoeren, in lijn met de voorwaarden die van toepassing zijn.

Dit roept de vraag op of er überhaupt klanten zijn die bij het openen van een rekening níet de algemene voorwaarden van de bank hebben getekend en kunnen aantonen dat er andere afspraken zijn gemaakt.

Meer klachten
Het Kifid heeft op dit moment nog enkele soortgelijke klachten in behandeling. Bij de beoordeling van deze klachten zegt de Geschillencommissie vast te houden aan de lijn zoals in deze uitspraak uiteengezet. Vanzelfsprekend wordt iedere klacht op zijn eigen merites beoordeeld en kunnen specifieke omstandigheden ertoe leiden dat een uitspraak afwijkt, verzekert het Kifid.

Deze uitspraak GC 2019-341 van de consument tegen ING is bindend.

Bron: Kifid