Investico: Gebrekkig toezicht op crowdfunding leidde al tot tientallen faillissementen

© Pixabay

Geld lenen via een commercieel platform voor crowdfunding kan rampzalig uitpakken voor bedrijven. Tientallen bedrijven die zo’n krediet afsloten zijn kort daarna failliet gegaan. De ondernemers raakten in het nauw door extreem hoge kosten, waaronder woekerrentes van 15 tot 20 procent, of door een slechte beoordeling van hun kredietaanvraag.

Dat meldt Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, dat research deed samen met dagblad Trouw en De Groene Amsterdammer.

Nauwelijks toezicht
Platforms voor crowdfunding zijn de afgelopen vijf jaar sterk gegroeid. De overheid juicht deze innovatieve financieringsvorm toe, omdat reguliere banken steeds strenger zijn geworden met kredietverlening aan het mkb.

Maar het toezicht op de sector is onvoldoende. Bedrijven als Funding Circle en Collin Crowdfund hebben geen bankvergunning en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de meeste platforms een ontheffing in plaats van een vergunning gegeven, met als gevolg andere toezichtseisen.

Privévermogen als borg
Vaak worden leningen verstrekt aan ondernemers die deze helemaal niet kunnen betalen. Sommige bedrijven verkeerden al in grote problemen toen ze hun lening kregen. De crowdfundingplatforms beperken hun risico’s door ondernemers met hun privévermogen of zelfs dat van familie te laten instaan voor de lening, aldus Investico. Wie niet kan terugbetalen is zakelijk én persoonlijk failliet.

Funding Circle verstrekte vorig jaar 81 miljoen euro aan het Nederlandse kleinbedrijf. Van de ruim drieduizend leningen werden er zeshonderd afgesloten tegen woekerrentes van 15 tot 20 procent. Uit onderzoek van Investico naar verslagen van Funding Circle uit de periode 2015-2016 blijkt dat na iets meer dan twee jaar al 8 procent van het uitgeleende bedrag als niet meer te innen was afgeboekt.

Bron: Investico

herziene versie 20-6-2019