Hij is online: de site die overzicht moet geven in al onze verzekeringen

Hij is online: de site die overzicht moet geven in al onze verzekeringen
© Pixabay

Slechts 16 procent van de consumenten bewaart zijn verzekeringspolissen digitaal, blijkt uit onderzoek onder 1029 consumenten door Gfk. Bijna twee op drie consumenten bewaart zijn verzekeringspolissen op papier. En papier kan zoekraken. Dat probleem is nu uit de wereld. Vanaf vandaag kunnen consumenten een overzicht maken van hun verzekeringen op de website Mijnverzekeringenopeenrij.nl.

Consumenten maken een overzicht op de site door zich te registeren en vervolgens per verzekeraar hun klantkenmerk in te voeren. Dat kan een polis-, klant- of relatienummer zijn. Daarna verschijnen alle gevonden verzekeringen van de verzekeraar in het overzicht. Niemand heeft toegang tot de verzekeringsgegevens, ook verzekeraars en adviseurs niet. De gegevens worden verder met niemand gedeeld, tenzij de consument met de machtigingsfunctie hiervoor nadrukkelijk kiest.

Met één druk op de knop kan de consument bovendien naar de website van zijn verzekeraar, of zijn verzekeringsadviseur – tenminste, als de verzekeraar en de adviseur hun relatie administratief hebben verwerkt op Mijnverzekeringenopeenrij.nl, meldt woordvoerder Oscar van Elferen van het Verbond desgevraagd.

De site is ontwikkeld in opdracht van Stichting De Poliskluis, een initiatief van het Verbond van Verzekeraars. Volgens Van Elferen is Nederland het eerste land ter wereld dat over een dergelijke dienst beschikt. De plannen gaan terug tot 2013.

Testfase
Mijnverzekeringenopeenrij.nl doorloopt nu een testfase, waarin de website voortdurend wordt verbeterd. Nu kunnen nog niet alle verzekeringen door verzekeraars aangeleverd worden aan de website. De verwachting is dat het aantal verzekeringen dit jaar gestaag zal groeien. Op Mijnverzekeringenopeenrij.nl staat een actuele lijst met deelnemende verzekeraars en verzekeraars die binnenkort zullen deelnemen.

Op dit moment wordt meer dan de helft van alle particuliere verzekeringen door de verzekeraars aangeleverd. De verwachting is dat dit aandeel in de loop van 2018 zal stijgen naar boven de tachtig procent. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond, meldt in een persbericht dat de website nu al voor een grote groep consumenten goed te gebruiken is. “Wij willen graag leren van hun gebruik om de website verder te verbeteren.”

Bron: Verbond van Verzekeraars

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES