‘Herverzekeraars duwen pandemie-uitsluitingen in de markt’

Verbond: overgangsregeling pensioenakkoord is ontoereikend
© Pixabay

De zakelijke verzekeringsmarkt krijgt, behalve de welbekende harde markt, ook nog eens te maken met een aantal gewijzigde clausules.

Een daarvan komt vanuit de herverzekeraars die vanwege de claims door de Covid-uitbraak bij hun verzekeraarsklanten pandemie-uitsluitingen in de polisclausules duwen, zo stelde Geeke Feiter-van Heuvelen, directeur Schade bij het Verbond van Verzekeraars, gisteren in een debat in het kader van ‘De Week van AM’. Deze week wordt binnen de VNAB de pandemie-clausule verwacht, zei Rob ter Mors, directeur van de VNAB. Andere clausulewijzigingen komen voort uit de Brexit. Clausule-aanpassingen in het kader van de Brexit hebben verzekeraars- en makelaarsleden van de VNAB eind vorige week kunnen afronden, zo vertelde Ter Mors.

De VNAB-directeur zei in het kader van de ‘harde markt’ te verwachten dat de beurstekening bij de meeste makelaars uiteindelijk wel volledig zal zijn, maar dat dat ‘zeker niet soepeltjes’ zal verlopen. Ook zullen er volgens hem aan het eind van het jaar nog een aantal makelaars zijn die de rest van de tekening nog ‘bij elkaar zullen moeten schrapen’. Adfiz-directeur Enno Wiertsema gaf aan vorige week een beursmakelaar te hebben gesproken die van 1 verzekeraar ‘in een klap 2.400 opzeggingen binnenkreeg’. Ook hij signaleert dat een aantal makelaars de 100%-tekening wel volkrijgen, maar dat gaat volgens hem voorbij aan het belangrijke vraagstuk van onverzekerbaarheid. ‘Honderden, zo niet duizenden klanten dreigen volgend jaar onverzekerd te zijn. Dat is echt een probleem.’

Een complicatie is dat er een gebrek aan tijd is, zo concludeerde Findinet recentelijk in een uitgebreid overzichtsartikel over de zakelijke markt en de rollen die beursmakelaars en -verzekeraars daarin spelen. Alle wijzigingen en continuaties moeten voor 1 januari worden afgerond, waardoor het bij makelaars en verzekeraars vorig jaar en dit jaar opnieuw chaotisch druk is.

In dit verband zijn vorige maand een aantal richtlijnen en uitgangspunten gepubliceerd door de VNAB, in samenwerking met het Verbond en Adfiz. Het idee voor deze uitgangspunten kwam in juli voor het eerst naar boven, blikt Ter Mors (VNAB) terug. Daarna is dit in verschillende overleggen concreter geworden, waarbij verbetering het operationele proces en een betere verzekerbaarheid speerpunten waren. Een opvallende toevoeging in het AM-debat was dat er vaker meerjarige contracten zullen worden afgesloten. Eind oktober kwam het richtlijnendocument naar buiten. Ter Mors stelde in het AM-debat dat tijdige informatie tussen verzekeraars en makelaars ‘cruciaal’ is. Echter ook prompte communicatie over wel of geen continuatie tussen de makelaar en de klant is net zo goed cruciaal. In het debat noemden de deelnemers van VNAB, Adfiz en Verbond dit niet (in de richtlijnen wordt dit overigens ook niet genoemd).

Om de tijdsdruk te verlichten stelde Enno Wiertsema voor een verlenging van de bestaande dekking voor met enkele maanden. Namens het Verbond ging Feiter-van Heuvelen hier niet op in. Ook de suggestie van Wiertsema om in deze continuatieperiode al voor meer maatwerk te zorgen (‘niet alle klanten in een bepaalde sector uitsluiten’) vond geen gehoor bij Feiter-van Heuvelen. Zij vond dat dit aspect vanzelf beter zal gaan als de markt weer is genormaliseerd.

Februari volgend jaar zal de huidige continuatieperiode worden geëvalueerd, mede in het licht van de opgestelde richtlijnen. VNAB, Verbond en Adfiz hebben daarvoor ook de NARIM uitgenodigd. Feiter-van Heuvelen gaf in dit verband nog aan dat in een recent gesprek met de NARIM het ‘een kwart van de tijd over de premie en driekwart over het proces ging. Vooral de communicatie, ook naar klanten, moet veel beter, vinden zij.’

Bron: AMWeb