Delta Lloyd toch akkoord met overname door NN Group

NN Group wordt volledig eigenaar van ABN Amro Levensverzekering N.V.

Verzekeraars NN Group en Delta Lloyd zijn het eens geworden over een overname. NN Group betaalt €5,40 per aandeel, wat neerkomt op een totaalbedrag van €2,5 mrd.

De overnameprijs is tien eurocent per aandeel hoger dan het bod dat NN Group begin oktober deed en dat door Delta Lloyd werd afgewezen als ‘te laag en opportunistisch’. De directie en de raad van commissarissen van Delta Lloyd gaan nu toch akkoord vooral vanwege de risico’s die zich aftekenen rond de kapitaalvereisten van Solvency II en de concurrentie op de verzekeringsmarkt. Door deze risico’s is het onzeker of Delta Lloyd in staat is om de eigen doelen te realiseren, aldus Delta Lloyd-CEO Hans van der Noorda. ‘We hebben verschillende alternatieven intensief bestudeerd maar hebben besloten dat een combinatie van NN Group en Delta Lloyd in het lange termijn belang is van onze polishouders en aandeelhouders’, stelt Van der Noorda in een reactie. ‘Op basis van de solide financiële positie van NN Group geeft de overname meer zekerheid aan onze polishouders.’

Merk ‘Delta Lloyd’ verdwijnt
Het merk ‘Delta Lloyd’ zal verdwijnen door de overname. De merken van NN Group zullen de bepalende merken zijn binnen de nieuwe combinatie. Wel blijven de merken OHRA en BeFrank bestaan. Daarnaast wordt de activiteiten rondom de ABN Amro verzekeringen overgenomen. Het hoofdkantoor van de combinatie komt in Den Haag. De locatie van Delta Lloyd in Amsterdam blijft in elk geval nog drie jaar bestaan voor verzekeringsactiviteiten. De nieuwe combinatie is voornemens intensief samen te werken met het intermediaire distributiekanaal.

Solvabiliteit NN Group daalt
De overname is volledig in contanten. NN Group betaalt €1,4 mrd uit eigen middelen en leent de resterende €1,1 mrd. De solvabiliteit op basis van Solvency II van de combinatie komt uit op 189% per ultimo september dit jaar. Daarmee daalt de solvabiliteit van NN Group aanzienlijk. Bij de derde kwartaalcijfers had NN Group nog een solvabiliteit van 236%, bij Delta Lloyd kwam deze uit op 156%.

‘Verbeterde propositie’
Lard Friese, CEO van NN Group zegt in een reactie dat klanten van beide verzekeraars zullen profiteren van een verbeterde propositie doordat het productenaanbod en distributie van beide partijen elkaar aanvullen. Zo zorgt de combinatie voor meer schaalgrootte en mogelijkheden op de Nederlandse pensioenmarkt. Daarnaast verdubbelt de schadetak van NN Group door de overname, wat de onderliggende resultaten zal verbeteren. In België is eveneens sprake van een verdubbeling, en wordt de combinatie een grote partij op levengebied. Ook zal de combinatie beter kunnen inspelen op de kansen die technologische innovatie met zich meebrengen.

Synergiën
Beide verzekeraars verwachten dat de kostensynergiën zullen oplopen tot €150 mln in 2020. De synergiën ontstaan door de integratie van de operationele en ondersteunende activiteiten binnen leven en schade, de volledige integratie van de bankactiviteiten en het vermogensbeheer, het verwijderen van overlap in gecentraliseerde functies en minder uitgaven aan projecten. Daarnaast ziet NN Group op termijn kapitaalsynergiën doordat entiteiten van Delta Lloyd worden ondergebracht binnen NN Group.

Bron: NN Group