Crisisstemming om woningmarkt

© Pixabay

Het vertrouwen in de woningmarkt is in het vierde kwartaal van 2018 gekelderd. Zowel de WoonIndex van ING als de Eigen huis Marktindicator van de Vereniging Eigen Huis (VEH) geven een dalend vertrouwen van consumenten weer.

De Woonindex van ING staat met een stand van 102 punten op het laagste punt sinds de dalende trend in 2016 werd ingezet. De index bevindt zich nu op hetzelfde niveau als in 2013 toen het vertrouwen na de financiële crisis net weer omhoog klom. De reden voor het lage vertrouwen is nu anders, namelijk de schaarste op de woningmarkt. Potentiële starters op de woningmarkt lopen op de trend vooruit. Hún vertrouwen in de woningmarkt duikt voor het eerst sinds 2013 onder de grens van 100 punten.

Veel respondenten van het ING Woonbericht, zowel woningbezitters als starters, geven aan dat ze het een ongunstige periode vinden om een woning te kopen. Ook verwachten ze dat het aantal woningverkopen zal afnemen. Wim Flikweert, manager Wonen ING: “Ook in 2019 zal het sentiment op de woningmarkt waarschijnlijk verder dalen, omdat de prijzen hoog blijven en het aantal beschikbare woningen beperkt is. Voor een belangrijke groep, de potentiële starters, is de schaarste op de woningmarkt extra vervelend. Ze hebben moeilijk toegang tot de koopmarkt, terwijl ze wel heel graag willen.”

Nog net positief
De Eigen Huis Marktindicator, het peilingsinstrument van de VEH, is met een score van eveneens 102 in november nog net positief te noemen. De indicator is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 10 punten gedaald. Bij 100 punten is de stemming neutraal.

Bijna de helft van de Nederlanders verwacht dat er binnen nu en drie jaar een crisis uitbreekt met dalende huizenprijzen tot gevolg. “Het aantal Nederlanders dat het geen gunstig moment vindt om een huis te kopen is het afgelopen jaar fors toegenomen van 22% tot 45%”, aldus Maud Weide, belangenbehartiger bij Vereniging Eigen Huis. Maar ondanks deze crisisstemming laat driekwart van de ondervraagden zich niet beïnvloeden bij de pogingen tot het realiseren van hun woonplannen.

Klussen
Dat een eigen woning onverminderd populair is, blijkt ook uit de antwoorden op vragen over het onderhoud aan de woning in de ING-Woonindex. Er wordt veel geklust, maar dit wordt niet als last ervaren. Maar liefst 91% van de woningbezitters heeft de afgelopen vijf jaar klussen uitgevoerd aan de woning. In ruim de helft van de gevallen deden ze de klussen, zoals schilderwerk binnen en buiten, dakgoten schoonmaken en lampen ophangen, zelf of samen met bekenden. Voor de grote klussen als badkamers en keukens plaatsen, schilderwerk buiten en vloeren leggen, worden meestal professionals ingehuurd.

Bronnen: ING, VEH