CFD adviseert om toezichtkosten AFM bij klant in rekening te brengen

© Pixabay

CFD is verontwaardigd dat de toezichtkosten van de AFM opnieuw stijgen. Daarom roept de branchevereniging in een persbericht alle intermediairs op om per direct op elke factuur voor financieel advies een aparte opslag op te nemen voor ‘AFM-toezichtkosten’. “We hebben berekend dat dit een bedrag moet zijn van ongeveer € 25,00 per factuur, maar dat is natuurlijk voor elk kantoor vrij om te bepalen”, aldus CFD-voorzitter Edwin Herdink. “Op deze wijze worden klanten ongeveer 500.000 keer per jaar gewezen op de AFM-opslag.”

Al jaren strijden de brancheverenigingen voor een verlaging van kosten. Daarnaast maakt CFD zich ook sterk voor een andere toedeling van kosten voor het kleine en middelgrote intermediair. Die betalen verhoudingsgewijs namelijk veel te veel voor toezicht, vindt de CFD.

Toename met 30 miljoen euro
CFD-voorzitter Edwin Herdink stelt vast dat in nog geen tien jaar tijd het aantal advieskantoren is gehalveerd en het aantal financiële adviezen naar schatting nog geen 30% meer is van wat het was vóór het provisieverbod. “Maar in diezelfde periode zijn de jaarlijkse AFM-kosten met zo’n 30 miljoen euro toegenomen tot het onwaarschijnlijke bedrag van bijna 100 miljoen euro in 2018.

“Al jaren wordt discussie gevoerd over de AFM-kosten. De begroting zit vol onbeantwoorde vragen. Welke kosten zijn echt nodig, hoe worden kosten nu precies toegerekend, hoe zit het precies met Europese kosten en de toerekening ervan? En dat is het topje van de ijsberg.

“Meer concreet ziet CFD ook andere zorgelijke ontwikkelingen. Een AFM-voorzitter Paul Rosenmöller, die pleit voor hogere salarissen (boven Balkenende-norm) voor de AFM-bestuurders, 1,7 miljoen euro kosten om het AFM-pensioenfonds over te zetten, experimenten met gratis adviesvouchers en andere ‘speeltjes’ en een compleet mislukt maar peperduur DVD-systeem.”

Status aparte
Verontwaardigd: “En de AFM lijkt ook overal mee weg te kunnen komen. Zo valt het WfT toezicht buiten de WOB (Wet Openbaarheid van Bestuur), worden volstrekt onduidelijke kaders in de begroting toegestaan, is er geen toezicht op de toezichthouder, mogen AFM en politiek gewichtig advies van de Raad van State gewoon negeren, wordt niet voldaan aan de taakstelling om kosten te verlagen en doet het AFM veel beleidswerk dat bij het ministerie zou moeten worden uitgevoerd.”

“Maar de maat is nu vol, we moeten andere wegen vinden om duidelijk te maken dat alle grenzen zijn overschreden”, aldus Herdink.

Bron: CFD

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.