Branddoormelding naar brandweer voor bedrijven vaak niet meer mogelijk

Door de inwerkingtreding van het nieuwe Bouwbesluit moeten veel bedrijven de brandalarmfunctie anders gaan regelen.

Het nieuwe bouwbesluit beoogt de verantwoordelijkheid voor brandveiligheid steeds meer neer te leggen bij burgers en ondernemers. Er wordt in het besluit hoofdzakelijk gekeken naar de (vlucht)veiligheid (zelfredzaamheid) van mensen die in het bouwwerk aanwezig zijn en niet zozeer naar de voor het bedrijf van belang zijnde continuïteit van de onderneming en schadelast vermindering.

Een van de gevolgen is dat de verplichte automatische branddoormelding naar de Regionale Alarmcentrale van de brandweer (RAC) voor een groot deel van de gebouwen komt te vervallen.

Dit heeft mogelijk nadelige gevolgen voor de brandveiligheid in Nederland en leidt zonder aanvullende maatregelen tot een hogere kans op (grotere)brandschades.

Er geldt een uitzondering hierop en dat is wanneer de installatie wordt voorgeschreven. Bij bijvoorbeeld een brandgevaarlijk productieproces kan de doormelding juist de beheersbaarheid van een brand verbeteren doordat de brandweer direct wordt gealarmeerd. Een vereiste brandmeldinstallatie (BMI) moet worden voorzien van het zogenaamde inspectiecertificaat, voorheen was een productcertificaat voldoende. Gebruik in dat geval een erkend onderhoudsbedrijf voor de brandmeldinstallatie

Een KIWA CCV-erkend brandmeldonderhoudsbedrijf is er voor verantwoordelijk dat er deugdelijk onderhoud aan brandmeldinstallaties plaatsvindt en geeft hiervan een inspectiecertificaat af.

Wanneer een bedrijf wel een BMI heeft maar er is geen doormelding naar de brandweer mogelijk, kan doormelding naar een particuliere alarmcentrale overwogen worden. Er zijn ruim 25 alarmcentrales in Nederland. Het is in elk geval van belang contact op te nemen met de brandverzekeraar om na te gaan of doormelding naar een alarmcentrale voor het bedrijf een (verzekerings)voorwaarde is.

In alle gevallen moet uiteraard de continuïteit van het bedrijf en de veiligheid van de mensen zoveel mogelijk gewaarborgd zijn.

(bron: Bovemij Verzekeringen)