Belgische bank legt klanten zwijgplicht op over negatieve hypotheekrente

De rente op een variabele hypotheek van de Brusselse bankverzekeringsgroep Belfius is zo sterk gedaald, dat hij negatief is geworden. Maar de klanten die geld ontvangen, krijgen dat alleen onder stevige voorwaarden. Per brief zijn ze gesommeerd om met niemand te communiceren over de bedragen die Belfius hun betaalt. Wie zich daar niet aan houdt, moet het uitgekeerde bedrag terugbetalen, inclusief rente. Dit melden diverse Belgische media.

Johan Klaps, parlementariër van de Nieuw-Vlaamse Alliantie, noemt de opstelling van Belfius “allesbehalve klantvriendelijk”. “Het gaat hier tenslotte niet over staatsgeheimen of grote bedragen.” De bank zou erkend hebben dat het de brieven gestuurd heeft, maar beweert dat de harde toon enkel nodig is om de dading juridisch sluitend te maken.

Belfius, voorheen Dexia België, is voorlopig nog in handen van de Belgische staat. Belfius heeft zich lange tijd tegen het uitkeren van hypotheekrente verzet. De tegemoetkoming  zou beperkt blijven tot bedragen onder de 200 euro.

In Nederland zijn ook huiseigenaren met een negatieve hypotheekrente, voornamelijk mensen met een zogenoemde Euriborhypotheek. Hoe groot hun aantal is, is niet duidelijk. In de media hebben hypotheekverstrekkers het over ‘een handjevol klanten’.