ASR stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Verzekeraar a.s.r. stapt per 1 januari uit het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Vanaf 2018 laat a.s.r. door de Stichting toetsing verzekeraars (Stv) alleen nog de drie onderzoeksthema’s toetsen die voorheen door de AFM werden getoetst: claimafhandeling, klacht- en feedbackmanagement en informatieverstrekking.

Als reden geeft de verzekeraar op dat zij zelf de klantbeleving continu gaat toetsen via eigen klantonderzoek. “a.s.r. kiest ervoor om de klantbediening continu te verbeteren op basis van dagelijkse toetsing door klanten en adviseurs in plaats van door periodieke toetsing in het kader van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Dit geldt voor de labels a.s.r., De Amersfoortse, Ditzo en Europeesche Verzekeringen. Ook gaat a.s.r. de feedback van klanten en hoe zij de dienstverlening ervaren tonen via de websites van a.s.r.”

De Stichting toetsing verzekeraars betreurt het besluit van a.s.r.. Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is zeven jaar geleden gestart als zelfregulering vanuit het Verbond van Verzekeraars, met als doel om bij te dragen aan een duurzaam vertrouwen van de consument in de verzekeringssector. Om de onafhankelijkheid van de toetsing te waarborgen, is het Keurmerk ondergebracht bij Stv.

Bron: a.s.r., Stv.