‘APF maakt verwachtingen voorlopig niet waar’

copyright Pixabay

Het APF lijkt tot op heden nog niet significant aantrekkelijker dan de verzekerde DC-regeling. Dat concludeert FD Pensioen Pro na een rondgang in de markt.

Nauwelijks goedkoper
De APF’s die dit jaar een vergunning kregen, hebben nog maar mondjesmaat ondernemingen als klant getrokken die hun verzekerde DC-regeling willen inruilen voor een APF. Belangrijkste reden is dat het APF nauwelijks goedkoper blijkt dan een verzekerde regeling, terwijl dit aanvankelijk wel de verwachting was. Een APF hoeft geen rekening te houden met garantierisico’s en met kapitaaleisen bij bepaalde risico’s onder Solvency II, wat de premie lager zou maken. Nu blijkt dat de solvabiliteitsopslag voor de opbouw van een buffer en toekomstige indexatie, een opslag die voor het APF geldt, het premievoordeel voor een groot deel weer teniet doet.

Exitvoorwaarden
Verder signaleren adviseurs dat de exitvoorwaarden van een APF nu nog onduidelijk zijn, aldus FD Pensioen Pro. Dit weerhoudt ondernemingen ervan om hun pensioenregeling daar onder te brengen. Veel exitvoorwaarden worden per casus bekeken en zijn derhalve niet standaard. Bovendien zijn er verschillende partijen bij betrokken zoals het APF-bestuur en het belanghebbendenorgaan.

Vergunning
Een verzachtende omstandigheid is dat APF’s pas in de loop van dit jaar, een aantal zelfs pas in de herfst, een vergunning kregen. Dit bemoeilijkte een goede vergelijking tussen verzekerde regelingen en een APF-regeling. Het enige APF dat volgens FD Pensioen Pro tot nog toe wel meerdere ondernemingen trekt is het Centraal Beheer APF, mede omdat dit APF ook een DC-kring heeft.

Bron: FD Pensioen Pro