AFM onderzoekt aov╚s van zzp-ers

De AFM roept zzp-ers op die problemen hebben met de uitkering van hun arbeidsongeschikheidsverzekering. "Het klantbelang centraal vereist het kritisch testen van financiële producten", zei AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren op 8 oktober 2009. Zijn woorden worden nu door de toezichthouder in praktijk gebracht:

De AFM roept zzp-ers op die problemen hebben met de uitkering van hun arbeidsongeschikheidsverzekering."De AFM komt graag met u in contact omdat wij bezig zijn met een verkenning naar het uitkeringsgedrag van verzekeraars van arbeidsongeschikheidsverzekeringen die afgesloten zijn door zzp?ers."

De AFM doet deze verkenning in het kader van de inspanningen om het klantbelang centraal te stellen bij financiële ondernemingen. "We willen ons een beeld vormen over de wijze waarop de afwikkeling van ingediende schadeclaims door verzekeraars plaatsvindt en van de kwaliteit van het afwikkelingsproces."

De AFM gaat in gesprek met meerdere partijen en heeft een oproep geplaatst op de website van vijf ZZP-belangenorganisaties: VZZP, PZO, ZZP Netwerk Nederland, FNVZelfstandigen en ZZP Nederland.Het AFM-thema Klantbelang centraal

De AFM in de oproep aan zzp-ers:

"De AFM heeft voor deze verkenning gekozen, omdat arbeidsongeschiktheidsverzekeringen een hoge premie kunnen hebben en de financiële consequenties van het arbeidsongeschikt raken groot kunnen zijn. Bent u een zzp?er en heeft u ervaring met uw arbeidsongeschiktheidsverzekering die u met ons wil delen, meldt u zich dan via het contactformulier. Dit formulier vindt u onderaan deze website. Uw gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld."