Adfiz: AFM moet Rabobank direct aan de wet houden

Er is geen enkel argument waarom de bank niet vandaag al moeten stoppen met het no cure no pay systeem.

Het is goed dat de AFM de Rabobank heeft bewogen af te stappen van het no cure no pay systeem. De Rabobank beweegt niet van harte en blijft gericht op verkoop. De Rabobank zet het klantbelang nog 4,5 maand buiten spel met haar aankondiging pas vanaf 30 juni haar advieskostenmodel te wijzigen. De aangekondigde vrijblijvende gratis “oriëntatie” lijkt bovendien dezelfde verkoopgerichtheid te hebben als no cure no pay. Adfiz verwacht dat de AFM ervoor zorgt dat de Rabobank zich per direct aan de wettelijke regels houdt.

De AFM is glashelder in haar oordeel dat no cure no pay de Rabomedewerker een prikkel geeft om altijd tot het sluiten van een product te komen. Ze concludeert dat daarmee de cultuuromslag van productgedreven verkoop naar klantgerichte advisering niet gemaakt wordt. Toch neemt Rabobank tot 30 juni de tijd om afscheid te nemen van dit afgekeurde model. Hiermee overtreden zij de wet. Er is geen enkel argument waarom zij niet vandaag al moeten stoppen met het no cure no pay systeem. Net als iedereen moet de Rabobank haar advieskosten altijd in rekening brengen. De regels voor het provisieverbod gelden sinds 1 januari jongstleden. Ook voor de Rabobank. Blijkbaar beweegt de Rabobank alleen onder druk van de toezichthouder in de juiste richting van de klant. Adfiz heeft bij de AFM dan ook aangedrongen op strikte handhaving op dit punt. De AFM kan onmiddellijk ingrijpen door bijvoorbeeld een last onder dwangsom op te leggen en te publiceren.

‘Oriënterend gesprek’

Een andere zorg is de uitleg die Rabobank aan het begrip gratis “oriënteren” heeft gegeven. De Rabobank verklaart dat klanten “straks de mogelijkheid hebben om vrijblijvend met een adviseur te oriënteren op de (on)mogelijkheden van hun financiële wensen”. De wet is hierover duidelijk. Informeren naar de financiële positie, wensen en behoeften is de eerste stap van het adviesproces. Wat de Rabobank oriënteren noemt is feitelijk al adviseren. Daarmee blijven bij de Rabobank het no cure no pay systeem en de prikkels om altijd een product te verkopen gewoon bestaan.

Oriëntatie moet erop gericht zijn dat de consument kan onderzoeken welke dienstverlening hij van welke partij tegen welke kosten wil afnemen. Wij gaan ervanuit dat de AFM de gratis oriëntatie van de Rabobank niet zal accepteren wanneer de Rabobank meer doet dan uitleggen wat haar dienstverlening inhoudt en wat de prijs daarvan is.

Zie ook: AFM tevreden over aanpassing hypotheekadviesmodel Rabo

GEEN REACTIES