ABP verkoopt aandelen omstreden palmoliebedrijf

Het ABP heeft zich de kritiek op beleggingen in een omstreden palmolieplantage aangetrokken. Het pensioenfonds meldt dat het zijn aandelen in het Zuid-Koreaanse bedrijf Posco Daewoo heeft verkocht. Dit bedrijf was onlangs negatief in het nieuws omdat een dochteronderneming kwetsbaar regenwoud op Indonesisch Papua kapt om er palmolieplantages te ontwikkelen. Omwonenden werden daarbij niet geïnformeerd en een rivier die als drinkwaterbron fungeert is verontreinigd.

“Op dit moment leggen we alle bedrijven langs een strenge meetlat om te bepalen waar we in willen investeren. Posco Daewoo voldoet nu niet aan onze eisen en daarom hebben we besloten het nu niet in onze beleggingsportefeuille op te nemen”, aldus ABP in een persbericht.

Geen zicht op verbeteringen
“ABP heeft met Posco Daewoo de afgelopen jaren meerdere keren gesproken over duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Die gesprekken werden intensiever nadat eind vorig jaar berichten verschenen over misstanden waarbij een dochteronderneming van het bedrijf betrokken zou zijn. Daarbij ging het om ontbossing van het oerwoud op het Indonesische eiland Papua. Er waren ook conflicten over de vraag wie verantwoordelijk was voor de grond die het bedrijf gebruikte voor zijn plantages. Maatregelen die onze beleggers voorstelden, werden niet snel genoeg door het bedrijf opgepikt. Daardoor hadden we er geen vertrouwen meer in dat het bedrijf zich zou verbeteren.”

Bron: ABP

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.