Survival of the fittest in intermediairland

In de huidige markt kunnen ondernemingen snel aan marktaandeel winnen, maar kunnen dat ook sneller kwijtraken.

Gebrek aan vertrouwen, crisis, inzakkende huizenverkopen, provisieverbod. Voor u als intermediair geldt meer dan ooit dat ‘structureel aanpassen aan nieuwe marktomstandigheden’ een noodzakelijke factor is om te kunnen overleven.

Wie zullen er over enkele jaren als winnaars uit deze ‘survival of the fittest’ komen? Zijn dat de grotere intermediaire bedrijven of de ketens? Of juist de kleinere intermediairkantoren?

Een aantal partijen zal het bijltje erbij neergooien en niet mee kunnen komen in de woelige baren waarin we verkeren. De grootte van organisaties zegt hierbij niet zoveel. Je kunt weliswaar groot zijn, als je de juiste klantcontacten, service, cultuur of slagkracht in je organisatie mist kan je evengoed de strijd verliezen en kopje onder gaan.

Andere partijen zijn wellicht te laat begonnen met de omslag naar een nieuw verdienmodel en ontbreekt het thans aan voldoende financiële middelen (of declarabele uren) om de omslag naar provisieloos werken nog te kunnen maken.

En ook als de technologische expertise ontbreekt om voortgaande ontwikkelingen bij te kunnen benen, heb je als organisatie een probleem. Wederom zegt de omvang van een organisatie ook hier weinig. Een klein kantoor kan veel wendbaarder zijn dan een grote of hiërarchische organisatie, waar beslissingen (te lang) worden uitgesteld.

In de huidige grillige en dynamische markt kunnen ondernemingen snel aan marktaandeel winnen, maar kunnen dat ook sneller kwijtraken. Een huidige plek op de ranglijst zegt weinig: winnaars van vandaag kunnen zomaar de verliezers van morgen zijn.

De snelheid van veranderingen zal nog verder toenemen de komende jaren. Zorg er voor dat u focus houdt op die zaken die voor uw eigen bedrijfsvoering belangrijk zijn of zoek eventueel samenwerkingsverbanden als dat waarde toevoegt aan uw dienstverlening. Richt uw administratie zo efficiënt mogelijk in, houd oog voor innovatie en blijf voortdurend aandacht schenken aan het kennisniveau binnen uw organisatie. Maar belangrijker nog dan alle zaken hiervoor genoemd voor uw succes en om te kunnen overleven: de band met uw klanten verder verstevigen en door uw onafhankelijke advisering de klantbelangen zorgvuldig invullen.

Michel van Dam,

Commercieel Directeur Legal & General

Dit artikel is verschenen op de blog-site ‘ Over waarde‘ van Legal & General

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER