Steeds meer Nederlanders kampen met geldproblemen

© Pixabay

Een op de drie Nederlanders laat uit geldgebrek rekeningen vaker liggen, terwijl dit vorig jaar nog 23 procent was. Dit blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlandse consumenten van credit managementorganisatie Intrum.

Het onderzoek laat zien dat bijna de helft (47 procent) van de Nederlanders geldgebrek aangeeft als belangrijke reden voor het niet of later betalen van hun rekeningen. Dit percentage is ruim 10 procent hoger ten opzichte van vorig jaar.

Andere redenen voor het niet of later betalen van rekeningen zijn simpelweg het vergeten te betalen (47 procent), technische issues tijdens het betaalproces (12 procent) en het feit dat er op een bepaald moment onvoldoende saldo was door achterstallige uitbetalingen vanuit overheidsinstanties (6 procent). Verder heeft 15 procent van de Nederlanders, in het afgelopen jaar, minimaal één of meerdere keren de limiet van hun creditcards bereikt of zelfs geld geleend om rekeningen te kunnen betalen.

Tevens toont het onderzoek aan dat de ondervraagden bepaalde rekeningen voorrang geven. Zo staat het betalen van de woonlasten bovenaan de lijst. De rekening van het gas, water en elektra is de eerst volgende rekening die wordt betaald.

Het bedrijfsleven daarentegen is wat minder populair bij het betalen van rekeningen. Door het toenemende geldgebrek bij consumenten hebben bedrijven in toenemende mate te maken met wanbetaling. Echter is niet alleen geldgebrek de boosdoener, aangezien ongeveer de helft van de consumenten die laattijdig betalen dat doet vanwege administratiestress of laksheid. Een op tien betaalt zelfs bewust te laat om zo zelf langer over het geld te beschikken.

Bron: Intrum

GEEN REACTIES