Prijs speelt grootste rol bij aankoop producten

De prijs van producten is de afgelopen twaalf maanden belangrijker dan ooit geweest voor Nederlandse consumenten. Dit blijkt uit onderzoek van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor duizend Nederlandse consumenten zijn ondervraagd.

Het onderzoek toont aan dat 37 procent de Nederlandse consumenten in de afgelopen twaalf maanden meer dan voorheen geneigd was afgeprijsde artikelen te kopen en 33 procent van de ondervraagden wachtte tot de uitverkoop begon. Verder laat het onderzoek zien dat koopjesjagen eenvoudigweg in de aard ligt van Nederlanders. Zo gaat meer dan de helft van de consumenten (52 procent) altijd op zoek naar de laagst mogelijke prijs voor een bepaald product.

De onderzoekers hebben tijdens het onderzoek ook hun pijlen gericht op online winkelen. De vraag die ze de ondervraagden hierbij onder de neus staken was: speelt prijsstelling ook een rol bij uw keuze tussen verschillende webshops?

Uit de gegeven antwoorden blijkt dat 38 procent van de respondenten altijd kiest voor de onlinewinkel die de laagste prijs biedt. Verder is het retourbeleid van grote invloed. Zo is het wel of niet aanbieden van gratis retourneren voor 43 procent van de consumenten een belangrijke afweging in de keuze voor een webshop. Gratis verzending weegt met 36 procent iets minder zwaar door. Andere afwegingen bij de keuze voor een webshop zijn een eenvoudige check-out (25 procent) en de mogelijkheid af te rekenen met de favoriete betaalmethode (24 procent).

Bron: Mollie

GEEN REACTIES