Enorme IT-problemen bij Argenta

Enorme IT-problemen bij Argenta

Rekeninghouders van de Belgische bank Argenta kunnen sinds donderdagavond de internetdiensten van hun bank niet meer gebruiken. Na een grote, geplande update van de infrastructuur, die maar liefst drie dagen duurde (van donderdag- tot en met zondagavond), raakte het netwerk dinsdag overbelast en volgde een crash.

Overschrijvingen doen is onmogelijk; geld opnemen of betalingen doen met de pinpas kon tot gisteren niet in alle gevallen, omdat de verwerking van betalingen, zoals salarisstortingen, was vertraagd. Sommige klanten kregen de melding dat hun rekening geblokkeerd was en een klein aantal rekeninghouders zag dat de tenaamstelling van hun rekening plotseling was veranderd naar die van een voormalige of overleden partner.

De oorzaak van de problemen zit bij de sterk vertraagde verbinding tussen twee datacenters, legde Argenta-CEO Marc Lauwers uit aan de Belgische krant De Tijd. Deze datacenters kopiëren de gegevens van alle transacties continu om een back-up te hebben. “Het euvel zou makkelijk te verhelpen zijn door de replicatie uit te schakelen, maar als er dan iets fout loopt, kunnen we alle transacties verliezen. Dat is voor ons geen optie”, aldus Lauwers.

Vandaag zouden de problemen opgelost moeten zijn, meldt de Argenta nu op de homepage. De vertragingen zijn bijgewerkt. “Internetbankieren heeft de hele nacht (3 op 4 april) zonder problemen gewerkt, maar we willen niet het risico lopen dat de situatie zich herhaalt.” Daarom is internetbankieren vanochtend vroeg weer uitgeschakeld om voorrang te geven aan de transacties in de Argenta-kantoren. “In de loop van de dag wordt het internetbankieren weer opgestart.”

Argenta is de op vier na grootste Belgische bank. Volgens De Standaard gaat de bank nu onderzoeken hoe schade aan klanten vergoed kan worden. Automatische overschrijvingen zouden steeds zijn doorgegaan.

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

 

GEEN REACTIES