EASA eindelijk klaar voor het certificeren van Vliegende auto! Fly & Drive wordt spoedig de gewoonste zaak van de wereld.

Gepubliceerd : 3 april 2025 (English version click here)
Wat voor de initiatiefnemers van het eerste uur een jongensdroom was, is thans geen droom meer: De certificering van het laatste onderdeel van de PAL-V is binnen, dus mag de fabriek beginnen met testvluchten.
FlyDrive fabrikant PAL-V maakte heden (3 april 2025) bekend dat EASA (European Aviation Safety Agency) haar de essentiële verklaring van “No Technical Objection” NTO heeft verstrekt. De NTO is een EASA-goedkeuring van het nalevingsdemonstratieprogramma van PAL-V om de vluchtcertificering af te ronden en bevestigt dat er geen bekende risico’s zijn die volledige typecertificering in de weg staan.
Volkers Amsmeijer van Easa verklaarde “Dit is de eerste keer dat wij een “No Technical Objection” hebben afgegeven voor een FlyDrive voertuig. Een belangrijke stap richting volledige certificering van de PAL-V Liberty.”
Men werkt al sinds 2008 aan de ontwikkeling van de PAL-V Liberty. Een intensieve klus van 17 jaren geduld, inventiviteit en doorzettingsvermogen. Het voertuig rijdt op de weg en kan in enkele minuten handmatig een luchtvaartuig worden. De Pal-V kiest het luchtruim als Gyrocopter. De certificering voor gebruik op de weg werd in 2020 verkregen.
EASA heeft nu dus ingestemd met een gedetailleerd demonstratieprogramma zodat men in de praktijk mag aantonen dat het luchtvaartuig volledig luchtwaardig is en vluchtcertificering krijgt.
Concurrentie voorgebleven
Wereldwijd werken bedrijven aan de ontwikkeling van Nieuwe luchtvaartconcepten waarbij innovaties op het gebied van aandrijving, composieten en software aan de orde van de dag zijn. Maar geen van deze initiatieven heeft tot nu toe geleid tot certificering, dus dat het gaat om een luchtwaardig bemand toestel. Pal-V voldoet aan meer dan 1500 criteria die voor een goedkeuring van belang zijn. In meerdere landen zijn concepten in ontwikkeling voor het vervoeren van passagiers. Maar geen van deze concepten heeft een geloofwaardig pad bereikt voor certificering door de Luchtvaartautoriteiten. Het is dan ook aannemelijk dat nieuwe concepten minimaal moeten voldoen aan de hoge eisen die EASA stelde aan de PAL-V.
Specificaties:
De rotorbladen zijn 20% efficiënter met minder weerstand vergeleken met vergelijkbare bladen, wat resulteert in betere prestaties en een lager brandstofverbruik. Henri de Vries, senior wetenschapper bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) hierover: “We hebben technische uitdagingen overwonnen en ervoor gezorgd dat de rotorbladen klaar zijn voor industriële productie.”
Gyroplane-rotorbladen worden in beweging gebracht door de luchtstroom om lift te creëren in plaats van door een motor te gebruiken, dit wordt autorotatie genoemd, dus de Pal-V-bladen zijn in feite zijn vleugels tijdens de vlucht. “Naast het feit dat ze lichtgewicht zijn, bevatten ze een middenscharnier om de bladen op te vouwen en het mogelijk te maken om het voertuig op de weg te laten rijden met een handige voertuiglengte van slechts vier meter. Dit maakt het ontwerp ongekend.” De Pal-V Liberty kan op de weg 160 km per uur halen. Vliegend is dat 180 km per uur. Bereik is rijdend 1315 km. en vliegend 500 km.
LAE = luchtvaart op kleine hoogte
Doorgaans krijgen de ontwikkelaars sterke overheidssteun. Zoals in de USA, Het Midden Oosten en Azië. China heeft “Low altitude Economy (LAE)” tot nationale prioriteit uitgeroepen. PAL-V is dus de eerste bouwer in deze sector, dat de laatste van de zeven EASA-certificeringsfasen heeft bereikt en zij staat bekend om het naleven van de strengste veiligheidsnormen. Als een luchtvaartuig volledig is gecertificeerd voor gebruik in Europa, is Mondiale acceptatie in het vizier.
Bedrijfsleven en Overheden
Sinds de ontwikkeling van dit luchtvaartuig leidde tot de verwachting dat EASA het toestel luchtwaardig zal kunnen verklaren, hebben vele particulieren bestellingen geplaatst. Maar de laatste jaren ontdekt het bedrijfsleven de mogelijkheden die een FLY & DRIVE hen biedt.
Wereldwijde implementatie
Naar mate de vraag groeit, werkt PAL-V aan de basis voor wereldwijde implementatie.
Productiecapaciteiten elders en netwerken voor onderhoud zijn onontbeerlijk als men de PAL-V Liberty overal ter wereld wil kunnen verkopen. Terwijl de certificering van de Liberty thans kan worden afgerond, wordt bij PAL-V naarstig gewerkt aan nieuwe toepassingen. Waaronder gebruik van duurzame brandstoffen en CO2-neutrale aandrijflijnen voor gebruik op de weg en in de Lucht VTOL
De Pal-V heeft maar weinig meters nodig om te landen.
Maar voor opstijgen is nog altijd wel wat snelheid nodig voordat de rotorbladen gaan draaien en lift veroorzaken. Momenteel wordt gewerkt aan de optie om de Liberty verticaal te laten opstijgen. De functie VTOL (vertical Take off and landing) wordt wordt in latere versies van de PAL-V toegevoegd. Dan is het mogelijk om met een gyrocopter een jumpstart te maken. De rotorbladen gaan dan dus motorisch meteen sneller draaien zoals bij een helicopter.
Hoe de toekomst van mobiliteit gestalte heeft gekregen, wordt een ieder meteen duidelijk na het bekijken van deze video:
Robert Dingemanse (oprichter en CEO van Pal-V) hierover:
“Deze mijlpaal bevestigd dat PAL-V als eerste klaar zal zijn om ‘s-werelds eerste gecertificeerde FLYDRIVE voertuig op de markt te brengen.
“De Transformatie van mobiliteit is begonnen”.
Deel dit bericht, kies uw platform!

Hans van Ommen