Wim Heeres (Adfiz): ‘Gun uw klanten maatwerk!’

Verzekeringsadviseurs moeten hun klanten maatwerk gunnen, zodat deze klanten het advies kunnen inwinnen en kunnen betalen dat ze nodig hebben.

Dat betoogde Adfiz-voorzitter Wim Heeres donderdag tijdens zijn speech op de nieuwjaarsbijeenkomst van de branchevereniging. Heeres doet dit pleidooi omdat hij signaleert dat tussenpersonen worstelen met de open normen die er nu zijn. ‘We willen precies weten hoe het moet, het liefst vooraf goedgekeurd door de AFM.’

Ruimte
Toch zijn deze open normen de weg die adviseurs moeten kiezen, aldus Heeres. ‘Een klantprofiel is niet vooraf dichtgetimmerd, een inventarisatie is geen voorgeschreven maximale datalijst, passend advies is geen verplicht financieel plan, onze beloning heeft geen nominaal maximum, een leidraad schrijft geen enig juiste werkwijze voor, en niet ieder detail dat in een boetebeding van de AFM staat is op zichzelf staand een strafbare doodzonde.’ De ruimte voor maatwerk is er volgens Heers. ‘Die ruimte moeten we benutten.’

Clicks en bricks