Willem van Duijn zwaait af bij Achmea, Bianca Tettero nieuwe ceo

bron: Achmea

Na elf jaar bestuursvoorzitter te zijn geweest van verzekeringsgroep Achmea, vindt Willem van Duijn het mooi geweest. Per april volgend jaar treedt hij terug.

De zestigjarige Van Duijn wordt opgevolgd door Bianca Tettero (1969), die sinds begin dit jaar vicevoorzitter is. Zij trad ruim vijf jaar geleden toe tot de raad van bestuur. Michel Lamie (1966), momenteel de financieel bestuurder van Achmea, is de beoogde nieuwe vicevoorzitter. Opvallend is dat zowel Tettero als Lamie de RA-titel hebben en lid zijn van de beroepsvereniging van accountants, de NBA.

Willem van Duin begon zijn loopbaan bij Achmea in 1987. Hij bekleedde vervolgens diverse posities bij Achmea onder meer bij de divisies Zorg, Schade, Intermediair en Direct en trad in januari 2004 toe tot de Raad van Bestuur. Zowel Van Duijn zelf als RvC-voorzitter Aad Veenman benadrukken in een toelichting de grote veranderingen die hebben plaatsgevonden bij Achmea, ten tijde van het ceo-schap van Van Duijn. Zelf zegt de bestuursvoorzitter daarover: ‘In lijn met de veranderende wensen van onze klanten, is ook Achmea in hoog tempo veranderd en zo tot op de dag van vandaag relevant. Er staat nu een geheel andere groep met een duidelijke strategie voor de komende jaren.’ Veenman stelt dat Achmea een ‘toonaangevende financiële dienstverlener is met sterke merken en koploper in mobiele en online diensten’.

Onder leiding van Van Duijn is het aantal merken teruggebracht en een forse integratie van de backoffice tot stand gebracht. Ook is het voormalige Eureko-concern voor een flink deel ontmanteld en heeft Achmea zich voor een deel teruggetrokken uit buitenlandse deelnemingen. Voor de intermediairmarkt is de erfenis van Van Duijn dat Achmea zich in de laatste tien jaar vooral is gaan richten op de grote(re) tussenpersonen en brokers. Was dit in 2010 nog de ‘top 500’, in 2018 was dit al teruggebracht naar de ‘top 100’ en bij zorgverzekeringen zelfs tot de ‘top 70’. Daarnaast omarmde Achmea ‘online’ als speerpunt in de distributie, niet in de laatste plaats via de overname van vergelijkingsplatform Independer. Overigens is Independer (ook gevolmachtigd agent trouwens) weer doorverkocht aan uitgever DPG.

Verder is Van Duijn voorzitter van het Verbond van Verzekeraars en lid van het dagelijks bestuur van VNO-NCW. Het is aannemelijk dat hij ook deze functies zal neerleggen komend jaar.