Volksbank verliest marktaandeel bij hypotheken

Volksbank treft voorzieningen voor kredietverliezen

De Volksbank verliest terrein bij de productie van nieuwe hypotheken in Nederland. Het marktaandeel zakte naar 6,6%.

Dat is 0,6 procentpunt lager dan geheel 2018 en vergeleken met de eerste helft van vorig jaar is het een min van 0,9 procentpunt. In euro’s gemeten daalde de nieuwe productie met €100 mln naar €2,8 mrd. Dat blijkt uit het halfjaarrapport van de Volksbank, dat vrijdag werd gepresenteerd. De Volksbank is actief met de labels SNS, ASN en BLG Wonen.

Met name bij oversluitingen wordt minder vaak voor de labels van de Volksbank gekozen. Dat valt enerzijds op te maken uit het lagere productiebedrag voor oversluitingen (-€0,4 mrd naar €1,3 mrd) en anderzijds uit een hoger aflossingsbedrag (+€300 mln naar €2,4 mrd). Dat lijkt erop te wijzen dat klanten hun hypotheken bij een andere partij onderbrengen. Volgens de Volksbank ligt het aantal oversluitingen nu lager omdat in eerdere jaren er al meer is ‘overgesloten’.

De lagere rente die in de laatste tijd wordt gerekend voor hypotheken, begint nu echt pijn te doen, stelt de Volksbank. ‘Deze ligt nu op substantieel lager niveau’, zowel bij nieuwe hypotheken als bij oversluitingen. Mede hierdoor daalden de rente-inkomsten in het eerste halfjaar met 3% naar €442 mln.

De bank signaleert verder dat het aandeel van hypotheken met een langere looptijd toeneemt in de portefeuille. Hypotheken met een rentevaste looptijd van 10-15 jaar maken nu voor 65% deel uit van de portefeuille (was 64%). Het aandeel van hypotheken met een rentevaste looptijd van 15 jaar of meer nam toe met een half procentpunt naar 18,8%.

De gemiddelde LTV van de portefeuille daalde naar 68%, een afname van 2% vergeleken met eind vorig jaar en met 4% in vergelijking met juni 2018. Met de 68% ligt de LTV van de Volksbank op een aanzienlijk hoger niveau dan de Rabobank (61%) en ABN Amro (eveneens 61%).