Uitvaartverzekeraars verzetten de bakens

copyright Pixabay

Door de stagnerende groei op de Nederlandse uitvaartmarkt, oriënteren de grote uitvaartverzekeraars zich op nieuwe regio’s.

Dat concludeert de Uitvaartbranchemonitor op basis van de gepubliceerde jaarverslagen van DELA, Monuta en Yarden. Laatstgenoemde noemde de marktomstandigheden in de Nederlandse uitvaartbranche ‘uitdagend’. De externe omstandigheden zijn volgens Yarden ‘weerbarstig’, daarbij doelend op de lage marktrente en de toegenomen concurrentie op het terrein van uitvaartverzorging en crematies.

DELA is bezig met een heroriëntering, waarin buitenlandse markten een steeds belangrijker rol spelen, aldus het jaarverslag. In DELA’s kernmarkt Nederland krimpt de uitvaartverzekeringsportefeuille, zo blijkt uit scenario’s voor de lange termijn. De markt voor de uitvaartdienstverlening zal door de veranderende bevolkingssamenstelling voorlopig nog sterk groeien. Voor België, de tweede kernmarkt van de verzekeraar zijn de groeiperspectieven volgens DELA veel beter. Op lange termijn kan de markt daar mogelijk nog verdrievoudigen in omvang. Daarnaast ziet de verzekeraar kansen in Duitsland, Zweden, Spanje en Frankrijk.

Monuta had al eerder de bakens verzet naar Duitsland en realiseert daar nu een flinke groei. Verder concludeerde de verzekeraar in het jaarverslag dat de groei van het bedrijf vooral in de verzekeringstak zit en niet in de uitvaartactiviteiten. Monuta is daarom nu bezig met het reorganiseren van haar uitvaarttak en kreeg in dit verband te maken met juridische procedures van franchisenemers.

Bron: Uitvaartmedia.com