Rob Goedhart: ‘ABN AMRO en Consumentenbond dreigen consumenten in val te lokken’

Rob Goedhart: 'ABN AMRO en Consumentenbond dreigen consumenten in val te lokken'

Stichting Geldbelangen protesteert hevig tegen de door ABN Amro opgezette compensatieregeling voor klanten die te veel variabele rente hebben betaald. Eerder al riep de stichting de bank op om de regeling op te schorten, nu roept zij ook klanten expliciet op om het compensatieaanbod voorlopig niet te tekenen.

ABN AMRO maakte onlangs bekend te starten met de compensatieregeling voor te veel betaalde rente op doorlopende kredieten en hypotheken met variabele rente. Het aanbod van de bank wordt gesteund door de Consumentenbond. Geldbelangen heeft de regeling geanalyseerd, maar vindt deze slechts een doekje voor het bloeden. Bovendien moet de consument tekenen voor finale kwijting. Volgens Geldbelangen zitten nog uitspraken van het Kifid in de pijplijn, die ervoor kunnen zorgen dat consumenten meer compensatie kunnen eisen dan de bank nu aanbiedt. Dat kan dus niet meer als de consument nu akkoord gaat met het aanbod.

‘Tegen lijn Kifid in’

ABN compenseert tegen de lijn van het Kifid in, zegt Rob Goedhart, voorzitter van de stichting. “Geldbelangen heeft via diverse zaken bij het Kifid ervoor gezorgd dat banken veroordeeld werden om te veel betaalde rente terug te gaan geven aan hun klanten. In 2020 begon Credit Agricole Consumer Finance (w.o. Interbank, Ribank, De Nederlandse Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) met het proactief benaderen van (oud-)klanten en heeft inmiddels aan zo’n 70.000 mensen in totaal ongeveer 150 miljoen euro terug gegeven. Ook ABN AMRO is door het Kifid veroordeeld en gaat compenseren. Geldbelangen werkte voor Kassa (BNN/Vara) een casus uit, waaruit bleek dat ABN slechts € 300 gaat geven, terwijl het volgens de logische regels € 18.000 zou moeten zijn.”

Twistpunt is dat ABN AMRO in de compensatieregeling rekent vanaf 2008, terwijl het Kifid al in mei van dit jaar oordeelde zei dat de banken tot begin van het contract moeten terugrekenen. Ander punt is dat ABN AMRO weigert rente te vergoeden over de te veel betaalde rente (rente-op-rente).

“In een hoorzitting bij het Kifid over een vergelijkbare klacht op 1 november is over deze rente-op-rente-kwestie uitgebreid gedebatteerd en heeft Geldbelangen namens consument de onlogica van ABN aangetoond. De Geschillencommissie heeft tot uiterlijk eind januari de tijd een uitspraak te doen”, aldus de stichting, die vindt dat de bank met het compensatieaanbod best had kunnen wachten tot eind januari. “Alles wat een consument tot die tijd te veel betaalt krijgt hij toch terug. En bij een al beëindigd contract krijgt de consument wettelijke rente, die op dit moment hoger is dan de spaarrente.”

‘Kwalijke rol Consumentenbond’

De stichting is verder teleurgesteld in de Consumentenbond. Goedhart: “Omdat Geldbelangen zichzelf te klein vond om deze zaken groots aan te pakken heeft zij Consumentenbond Claimservice gevraagd het stokje over te nemen. Geldbelangen is daarin zwaar teleurgesteld. De bond ondersteunt nu een waardeloze regeling, waarbij consumenten – als ze akkoord gaan – al hun verdere rechten verliezen. Geldbelangen vreest dat de bijna miljoen opbrengst die ABN AMRO aan de Consumentenbond gaat verstrekken zwaarder woog dan het belang van de consument.”

GEEN REACTIES