NVHP: hypotheekadvies wordt juist complexer

Anders dan soms in de sector wordt gedacht, wordt door de nieuwe regelgeving het adviestraject niet eenvoudiger.

Dat stelt Evert Creemers, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Hypotheek Planners (NVHP).

“De voorstellen in het regeerakkoord zijn ingrijpend. “De wijzigingen in de sociale verzekeringen, de mogelijkheden om pensioen op te bouwen en de maatregelen die betrekking hebben op de hypotheek, hebben direct invloed op het hypotheekadviestraject. Anders dan in de markt wel eens wordt beweerd, zijn wij binnen de NVHP tot de conclusie gekomen dat van vereenvoudiging geen sprake is. In de markt is een trend zichtbaar waarbij de kosten van hypotheekadvies worden verlaagd. Een dergelijke verlaging van kosten strookt niet met de toenemende complexiteit van hypotheekadvies. Als producten eenvoudiger worden en als het adviestraject eenvoudiger wordt, dan zal natuurlijk de prijs van een hypotheekadvies dalen. Mede door de media-aandacht zijn veel consumenten onzeker. Ik merk zelf, in mijn adviespraktijk, dat het ongewoon druk is met cliënten die willen weten wat al die veranderingen voor hen gaan betekenen, en of er dit jaar nog iets dient te gebeuren. Dat laatste blijkt in een aanzienlijk aantal gevallen zeker het geval.”

Het bestuur van de NVHP vindt dit zo’n belangrijk onderwerp, dat zij heeft besloten op vier plaatsen in Nederland informatiebijeenkomsten te houden. Deze bijeenkomsten kunnen door leden zonder extra kosten worden bijgewoond. Creemers: “Wij vinden het daarbij belangrijk dat leden ook met elkaar van gedachten wisselen over hoe ze bepaalde wijzigingen aan klanten communiceren en welke oplossingen zij bedenken voor problemen waarmee klanten te maken kunnen krijgen.”