Minder hypotheken, meer spaargeld voor ING Nederland in 2016

ING zag afgelopen jaar de omvang van de Nederlandse hypothekenportefeuille met bijna €6 mrd dalen naar €120,9 mrd.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die de bank donderdag publiceerde. Ondanks de aantrekkende huizenmarkt en de sterke gestegen hypothekenproductie in Nederland is dit dus niet te zien in ING’s Nederlandse portefeuille. Hoewel er volgens CEO Ralph Hamers wel sprake was van nieuwe productie, kon dit de extra aflossingen en de oversluitingen van hypotheken naar andere hypotheekpartijen bij lange na niet goedmaken. Wel zijn de risico’s van de hypothekenportefeuille afgenomen vanwege de verbeterde huizenmarkt, aldus ING. De bank hoefde minder geld opzij te leggen als voorziening voor deze risico’s. Mochten Basel-richtlijnen daadwerkelijk aangescherpt worden, waardoor Nederlandse banken verplicht zijn om meer kapitaal aan te houden voor hypotheken, verwacht Hamers dat een deel van de hypotheekportefeuille zal verschuiven naar alternatieve partijen als verzekeraars en pensioenfondsen en de daaraan gerelateerde hypotheekaanbieders.

ING trok in 2016 ruim €3 mrd meer spaargeld aan. In totaal hadden retailklanten van ING in Nederland ultimo vorig jaar bijna €135 mrd op spaarrekeningen en deposito’s staan. Dit ondanks de voortgaande daling van de rentevergoeding. In het vierde kwartaal van 2015 gaf ING nog 0,7% rente, dit is gedaald naar 0,3% in het vierde kwartaal van vorig jaar. Dit jaar daalde de rente op spaarrekening verder naar 0,25%.

Verder is het aantal werknemers bij de Nederlandse retailactiviteiten afgelopen jaar fors gedaald. Waren er eind 2015 nog 9.928 werknemers in dienst, eind 2016 was dit met ruim 900 afgenomen naar 9.048. De afname houdt verband met een intensief kostenbesparingsprogramma in Nederland. Het doel is om in 2018 €675 aan kostenbesparingen door te voeren. ING stelt dat inmiddels €562 mln is gerealiseerd.

In het vierde kwartaal steeg de winst van de retailactiviteiten in Nederland met €200 mln naar €502 mln. ING tekent daarbij aan dat in het vierde kwartaal van 2015 de winst werd gedrukt door een voorziening voor mkb-klanten die verlies leden vanwege rentederivaten.