Minder hypotheekaanvragen in april; consument krijgt minder keuze

In april 2022 is het aantal hypotheekaanvragen met 54.000 maar liefst 16% lager dan in maart 2022. Wel is het aantal aanvragen nog steeds hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. In april 2021 werden er 16% meer hypotheken aangevraagd. Dat meldt Hypotheken Data Netwerk (HDN) op basis van eigen cijfers. De oorzaak van de eerdere pieken in het aantal aanvragen is te vinden bij de aankondiging van renteverhogingen. Ondanks de groeiende behoefte aan maatwerk door onder andere deze oplopende rentes ziet Van Bruggen Adviesgroep dat steeds meer hypotheekverstrekkers hun processen standaardiseren.

Aankondiging renteverhoging trekt niet-kopers aan

In 2021 werden in maart en oktober verhogingen van de hypotheekrente aangekondigd. Daarop volgde een piek in het aantal aanvragen. Ook in februari 2022 kwamen hypotheekverstrekkers met het bericht dat de rente omhoog zou gaan. Dat leidde tot recordaantallen aanvragen. De meerderheid van de extra aanvragen kwam van niet-kopers: mensen die hun bestaande hypotheek willen oversluiten zolang de rente nog laag is en mensen die een verbouwing willen financieren.

Sinds maart 2021 zijn de niet-kopers in de meerderheid bij de aanvragers. Dat is ook in april 2022 nog zo volgens HDN, maar het verschil wordt kleiner. In 2021 was het aantal hypotheekaanvragen door kopers relatief laag: gemiddeld 22.200 aanvragen per maand. In 2022 is dit toegenomen tot gemiddeld 24.000 per maand. Dat is bijna evenveel als het gemiddelde van 2020 (25.000). “Daaruit concluderen wij dat ondanks de druk op de woningmarkt de hypotheekmarkt voor de aankoop van een woning op peil blijft”, aldus HDN.

Van Bruggen Adviesgroep vreest voor verdwijnen maatwerk

Ondanks het grote aantal hypotheekaanvragen en de onzekerheden op de woningmarkt lijkt de afhandeling van de aanvragen steeds minder afgestemd te zijn op de aanvragers. Volgens Van Bruggen Adviesgroep kiezen hypotheekverstrekkers steeds meer voor standaardisatie van het proces in plaats van voor maatwerk. De hypotheekadviseur vreest hierdoor dat de behoefte van veel consumenten nog verder onder druk komt te staan.

Aanleiding voor de zorgen van Van Bruggen Adviesgroep is de aankondiging van Rabobank om voor een aantal situaties te stoppen met maatwerk bij de acceptatie van hypotheken. Een gevolg kan zijn dat mensen die eerder op basis van het betalen van een hoge huur in het verleden een hypotheek konden krijgen, nu datzelfde bedrag niet meer kunnen krijgen. Rabobank besloot hiertoe na gesprekken met de AFM. Van Bruggen vreest dat meer hypotheekverstrekkers zullen volgen.

Geen oog meer voor het individu

“De kans is groot dat veel meer geldverstrekkers hun maatwerk zullen terugschroeven of stopzetten. De AFM poogt hiermee klanten te beschermen voor overkreditering, maar in feite betekent het dat er niet meer naar het individu gekeken wordt. Financiering moet verantwoord zijn maar mijn angst is dat iedere persoon met een financieringsvraagstuk straks over één kam wordt geschoren en dat vind ik niet terecht”, zegt Michiel Meijer, algemeen directeur van Van Bruggen Adviesgroep.

Meijer hoopt op intensievere samenwerking tussen de betrokken partijen: “Toezichthouders, geldverstrekkers en hypotheekadviseurs moeten juist nu met elkaar in gesprek met als doel verantwoord te blijven financieren ondanks de verhitte omstandigheden waarin zij momenteel moeten opereren.”

Bron: HDN / Van Bruggen Adviesgroep