ING: inkomsten uit hypotheken verder onder druk

Winst ING keldert

ING Bank ziet de rente-inkomsten uit de Nederlandse hypothekenportefeuille verder afnemen. Dat stelt de bank in het vandaag verschenen rapport over het derde kwartaal.

Ook in eerdere kwartalen werd een soortgelijke boodschap gegeven. De marges op hypotheken dalen en daarnaast kampt ING met dalende productievolumes. Ondanks de enorme drukte op de hypotheekmarkt daalt bij ING de nettoproductie (het saldo van nieuwe productie en aflossingen). Sinds het derde kwartaal van vorig jaar nam de omvang van de totale portefeuille af van 112,6 mrd euro naar 110,8 mrd euro eind september 2020.

Het bedrag aan spaargeld dat bij ING is gestald bleef min of meer stabiel in het derde kwartaal op ongeveer 165 mrd euro. Dit na een spectaculaire stijging in het eerste halfjaar van 150 mrd naar 165 mrd euro vanwege de lockdown. Blijkbaar hebben klanten in de zomermaanden het geld gewoon ‘laten rollen’. ING signaleert margedruk op de spaaractiviteiten, waarschijnlijk vanwege het feit dat een flink deel van de overtollige middelen bij de ECB is gestald, waar tegenwoordig voor moet worden betaald.

De Nederlandse tak van ING zette in het derde kwartaal 47 mln euro opzij voor mogelijke kredietverliezen. Dat is aanzienlijk minder dan het tweede kwartaal (120 mln). Het is niet duidelijk wat het voorzieningenbedrag voor hypotheken is. De bank spreekt van ‘collectieve voorzieningen die de macro-economische indicatoren reflecteren’. Behalve hypotheken hebben de voorzieningen betrekking op ander consumentenkrediet en op leningen aan het MKB.

Mede door het kleinere bedrag aan voorzieningen kon ING in Nederland de winst in het derde kwartaal stabiel houden, na een flinke daling in het tweede kwartaal. Voor de wereldwijde groep daalde het resultaat wel aanzienlijk in het derde kwartaal, vooral door extra voorzieningen.