Gestandaardiseerd verzekeringscertificaat ‘niet nodig’

copyright Pixabay

Het plan van de Europese Commissie om aansprakelijkheidsverzekeraars te laten werken met een European Service E-card, is geen goed idee.

Interne markt
Dat concludeert Egbert Bouwhuis, die namens het Verbond van Verzekeraars verantwoordelijk is voor Public Affairs in Brussel. In de plannen van de Commissie moeten aansprakelijkheidsverzekeraars voortaan een gestandaardiseerd verzekeringscertificaat en een gestandaardiseerde verklaring over het schadeverleden aan hun klanten geven. Met zo’n certificaat wil de EC de interne markt voor diensten versterken. De Commissie stelt volgens Bouwhuis namelijk dat het voor dienstverleners lastig is om aansprakelijkheidsdekking in het buitenland te vinden. ‘Maar de leden van het Verbond herkennen dit probleem helemaal niet.’

‘Nauwelijks problemen’
Bouwhuis geeft als voorbeeld een Nederlandse ondernemer een klus in België wil aannemen. ‘Volgens de EC is het dan lastig om dekking te vinden in België, maar in de praktijk speelt dit nauwelijks. De een zoekt dekking via zijn Nederlandse verzekeraar, terwijl een ander in België een verzekeraar zoekt.’ Volgens de Nederlandse verzekeraars levert het in de dagelijkse praktijk nauwelijks problemen op en dus zet ook het Verbond vraagtekens bij nieuwe voorschriften voor aansprakelijkheidsverzekeraars, aldus Bouwhuis. Het voorstel van de Europese Commissie zal volgens hem vooral leiden tot meer administratieve verplichtingen voor verzekeraars.

Onnodig
In eerste instantie heeft de EC haar European services e-card gericht op de zakelijke dienstverlening, waaronder bijvoorbeeld architecten en accountants vallen, en de bouw. Ze vindt dat in die sectoren veel potentieel van de interne markt onbenut blijft. In de verordening zijn ook voorschriften opgenomen voor aansprakelijkheidsverzekeraars. Zo moet het gestandaardiseerde certificaat onder meer informatie bevatten over de aansprakelijkheidsdekking, de verzekerde risico’s, de duur, de verzekerde bedragen per schadegeval en mogelijke uitsluitingen. “Onnodig”, meent Bouwhuis, “omdat veel van die informatie al op het polisblad staat en de uitsluitingen zijn opgenomen in de voorwaarden of clausules.”

Statement
Het voorstel zal de komende maanden verder worden besproken door de Raad van Ministers en het Europees Parlement, die beiden nog een standpunt moeten bepalen. Bouwhuis benadrukt dat het overleg in de Raad nog in een prille fase zit, maar weet dat enkele andere lidstaten, waaronder Duitsland en Frankrijk, zich al kritisch hebben uitgelaten. “Onze collega’s van Insurance Europe zitten er bovenop. Zij hebben naast contact met betrokken Europarlementariërs inmiddels ook contact gezocht met de andere belanghebbende partijen. Dat heeft geleid tot een gezamenlijk statement van de sociale partners in de bouw, schoonmaak- en verzekeringssector, waarin wij onze zorgen uiten.”
Bouwhuis verwacht dat het Europees Parlement niet eerder dan december een standpunt zal hebben bepaald.

Bron: Nieuwsbrief Verbond van Verzekeraars