Finalité financiert aankoop portefeuilles via crowd finance

Directeur Finalité: Anton Harinck (bron : Finalité)

Als één van de eersten in de verzekeringsbranche is intermediair Finalité er in geslaagd de aankoop van twee verzekeringsportefeuilles te financieren via Crowd Finance.

Dankzij 275 particuliere investeerders versterkt tussenpersoon Finalité haar financiële ruimte aanzienlijk en met de aankopen van de verzekeringsportefeuilles kan zij de dienstverlening en efficiëntie binnen de onderneming vergroten. De financiering van totaal €330.000 was razendsnel voltekend. Na een gedegen voorbereiding van het project, heeft het platform Collin Crowdfund de aanvraag slechts twee dagen eerder op internet gezet. De investeerders hebben dus vertrouwen in het business plan van Finalité.

Deliver Happiness
Finalité werkt samen met alle grote verzekeraars en is al ruim acht jaar succesvol in haar dienstverlening aan zowel particulieren als bedrijven. “Nu is het moment om door te pakken, onze formule van dienstverlening te verdiepen”, aldus Anton Harinck, algemeen directeur van Finalité. De financiering via Crowd Finance gebruiken wij als groeiversneller voor Finalité, door twee sterke verzekeringsportefeuilles aan te kopen. Daarmee breidt het bedrijf haar klantenbestand flink uit. Ons motto is Deliver Happiness en dat willen wij breder uitdragen.

Lid OpenFinanceGroup
Finalité is lid van OpenFinanceGroup, een groep innovatieve bedrijven, actief op de verzekeringsmarkt. Daartoe behoren ook Nederlandse Rechtsbijstand Groep, Midoffice Group en rekencentrum OpenC dat in Nederland en in de UK actief is als verwerker van verzekeringsadministraties voor aanbieders van verzekeringsproducten. Complexe zaken waarbij samenwerking met professionele intermediairs/brokers meer regelmaat dan uitzondering is. En dan spelen innovatie en efficiëntie een cruciale rol.
De producten en diensten van de bedrijven binnen de groep hebben nauwe raakvlakken. Terwijl zij elkaar versterken, behouden zij toch de eigen signatuur.

Particulier en zakelijk
Door de samenwerking binnen OpenFinanceGroup, heeft Finalité een uitstekende positie om samen te werken met andere intermediairs. Samen met hen vervullen we voor particuliere en zakelijke klanten de functie van totaalaanbieder”, aldus Harinck. “Hierdoor kunnen we tevens maatwerk leveren. Wil je dat efficiënt doen, dan moet je omzet kunnen maken. Die haal je sneller als je bereid bent om samen te werken met professionele collega’s.

Crowd Finance, noviteit
Om de beoogde groeiplannen te financieren, wenste Finalité haar financiële ruimte te vergroten met een financiering van €330.000. Financiering van de aankoop van verzekeringsportefeuilles door 275 particuliere financiers is een noviteit. Na 32 uur was de lening al voltekend. Het gemiddelde komt daarmee uit op €1.210 per investeerder. Het betreft een lening die binnen 4 jaren zal worden afgelost. Anton Harinck:
Wij zien Crowd Finance als een eigentijdse en effectieve financieringswijze, die past bij het karakter van ons bedrijf. Intermediairs verliezen hun onafhankelijkheid als zij voor hun financiering afhankelijk zijn van verzekeraars. Door Crowd Finance behouden wij die onafhankelijkheid t.o.v. de verzekeraars waarmee wij graag tot zaken komen. Dat de formule een succes is, blijkt wel uit het enthousiasme van de investeerders en de snelheid waarmee zij het benodigde kapitaal bij elkaar hebben gebracht”.

Zinnig business plan
OpenFinanceGroup heeft een begeleidende rol gespeeld bij het lanceren van de lening. Algemeen directeur Remco van Buren: “Adviseurs die voor uitbreiding van hun business mogelijkheden op zoek zijn naar financiering van een zinnig business plan, nodig ik bij deze van harte uit voor een informatief gesprek.

Collin Crowdfund
Via de website van Collin Crowdfund kunnen investeerders zich registreren als zij bereid zijn om te participeren in de financiering van ambitieuze MKB-bedrijven met een goed businessplan. Waar gewenst werkt Collin daarbij samen met banken, bedrijfskundige adviesbureaus en accountants. Vanzelfsprekend vormt een gedegen screening van de bedrijven het fundament van de aanvraag tot financiering. Een ‘Crowdfund Coach’ begeleid de ondernemer tijdens het hele proces en coördineert deze vervolgens de uitwisseling van informatie tussen de ondernemer en de financiers.

Bron: Redactie Findinet