Covid-claims drukken resultaat Lloyd’s flink in het rood

Verzekeraars die zijn aangesloten bij marktplaats Lloyd’s of London hebben voor ongeveer 5 mrd pond moeten uitkeren aan Covid-19-gerelateerde schade.

Dat maakte Lloyd’s gisteren bekend. Het bedrag van 5 mrd pond is ‘bruto’; na aftrek van de claimbijdrage door herverzekeraars bedraagt de Covid-schade tussen de 2,4 en 3 mrd pond. Het overgrote deel van de claims is afkomstig uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Lloyd’s blijft enigszins vaag voor wat betreft welke specifieke sectoren nu voor de schade zorgen. Als enige concrete verzekeringscategorie wordt de kredietverzekering (en andere financiële garanties) genoemd. Verder geeft de marktplaats alleen aan dat gevolgschade, zaakschade (al dan niet in combinatie met herverzekering) en politieke risico’s de gebieden zijn waar Covid-schade is ontstaan. In hoeverre dit samenhangt met bijvoorbeeld afgelaste evenementen en ‘business interruption’ wordt niet duidelijk. Eerder dit jaar kwam Lloyd’s wel met een wat specifiekere voorspelling.

Vooral vanwege de Covid-schade rapporteerde Lloyd’s over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 0,4 mrd pond, tegenover een winst van 2,3 mrd in dezelfde periode vorig jaar. Zonder corona-gerelateerde claims zou daarentegen een winst van 1 mrd pond zijn geboekt, stelt Lloyd’s. Ook lagere beleggingsinkomsten drukten de winst overigens, wat een indirect gevolg is van de lockdown. Vorig jaar werd in het eerste halfjaar nog een beleggingsresultaat behaald van 2,3 mrd, dit jaar was dit slechts 0,9 mrd.

Het premie-inkomen dat aan de marktplaats werd verdiend steeg licht naar 20 mrd pond. In een toelichting stelt Lloyd’s dat de verzekeringsvolumes echter met 8,6% daalden. Dit komt onder meer doordat verschillende verzekeringssyndicaten sommige terreinen vaarwel zeggen of minder risico willen lopen in slecht presterende verzekeringsklassen wat resulteert in een afnemende tekencapaciteit. Dat ondanks deze neergaande trend het totale premie-inkomen kon stijgen, komt door premieverhogingen die bij klanten zijn doorgevoerd (gemiddeld rond de 8,7%).