Consumentenbond laat deel woekerpolisklanten in de kou staan.

Na zich al langere tijd kwaad te hebben gemaakt over de te hoge kosten die verzekeraars rekenden bij beleggingsverzekeringen (woekerpolissen) ontwierp de Consumentenbond met verzekeraars een compensatieregeling, waaronder met ASR – Aegon. Op 29 november 2023 bereikten de Consumentenbond en die verzekeraar overeenstemming. ASR trok er toen 250 miljoen euro voor uit. Direct na bekend maken van de deal heeft de Consumentenbond de deur gesloten en konden consumenten hun claim niet meer aanmelden.
In de kou
Daarna kregen via dochter Consumentenbond Claimservice B.V. gedupeerden, die bekend waren bij Claimservice én bij Vereniging Woekerpolis (waar Claimservice de administratie voor doet), compensatievoorstellen. Deze week – midden in een vakantieperiode – maakte de bond aan hen per mail bekend dat als ze niet vóór 1 september akkoord zouden gaan ze het zelf maar uit zouden moeten zoeken. Deze consumenten staan dan in de kou.
Onbekend
De praktijk leert verder dat niet alle (oud-)klanten van ASR weten dat ze compensatie kunnen krijgen. Er is ook nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven. Zelfs op de site van de Consumentenbond is er met moeite iets over te vinden. Maar mensen die er bijvoorbeeld nu pas achter komen hebben – vanwege rechtsgelijkheid – evenveel recht op de compensatie. De Tweede Kamer heeft dat in het afgelopen decennium afgedwongen bij verzekeraars. Mede onder druk van de Consumentenbond. Maar ook die mensen laat de bond nu in de kou staan.
Kwalijk
“Dat de Consumentenbond niet meer voor deze consumenten op komt is zeer kwalijk” zegt Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen, die in de afgelopen tien jaar er voor gezorgd heeft dat (oud-)klanten van banken tot ruim een miljard euro terug konden krijgen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele rente. Hij snapt niet dat de bond niet meer consumenten wil helpen. “De bond krijgt – samen met partner Consumentenclaim – een vergoeding van 10% van de compensatie van de consument. Als we kijken naar de reserve bij de verzekeraar zou dat hen potentieel 25 miljoen euro op kunnen leveren. Dus een mooie kostenvergoeding. Maar goed, het is de keuze van een bond, die zegt voor consumenten op te komen.”
Absurd
Consumenten, die niet meer begeleid worden door de Consumentenbond, moeten dus rechtstreeks met ASR zaken doen. Op de site van ASR meldt de verzekeraar in een (pers-)bericht van 19 februari 2025 echter dat deze consumenten zich maar tot 1 juni 2025 zouden kunnen aanmelden. “De regeling is nog geen twee jaar oud en dan is het absurd dat de verzekeraar nu al geen nieuwe claims meer accepteert” stelt Goedhart. Volgens Geldbelangen klopt dit juridisch ook niet. Een claim verjaart volgens de stichting doorgaans pas vijf jaar nadat de consument van een compensatiemogelijkheid wist en de hoogte van de schade vast staat. Dus op zijn vroegst kan per 29 november 2028 van verjaring worden gesproken. “Het is bizar dat de Consumentenbond de consument dit niet vertelt.“ Waarbij hij de suggestieve vraag stelt: “Heeft de Consumentenbond misschien zwijggeld gekregen van ASR?”.
Stichting Geldbelangen
Stichting Geldbelangen zegt toe de belangen te willen behartigen van de consumenten die nu buiten de boot dreigen te vallen. Daarmee trekt de stichting samen op met René Graafsma, de woekerpolisbestrijder van het eerste uur.
Bron: Stichting Geldbelangen
Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet