Combined ratio Bovemij duikt door corona nipt onder de 80%

Uitstekende resultaten voor Bovemij in 2019

De beperkende coronamaatregelen zorgden voor verzekeraar en Bovag-dochter Bovemij voor een aanzienlijk beter schaderesultaat. Belangrijkste reden: veel minder autoverkeer op de weg.

De schaderatio (schadeclaims als percentage van de verdiende premies) kwam uit op slechts 51%, veel lager dan de 62% een jaar eerder en de jaren daarvoor (rond de 69%). Dit zorgde ook voor een lagere combined ratio; deze nam af van naar 93% naar iets onder de 80%.

Mede door deze meevaller besloot Bovemij om de zakelijke klanten een eenmalige premiekorting te geven. Deze gold voor de garagepolissen en de wagenparkverzekeringen. Dit kwam bovenop eerdere steunmaatregelen aan de klanten in de mobiliteitssector, aldus cfo Ageeth Bakker. ‘In maart 2020 boden we een eerste pakket aan steunmaatregelen, bestaande uit juridische bijstand, hulp bij liquiditeitsproblemen, gratis Mobi-ID en gratis viaBOVAG.nl. Daaropvolgend lanceerden we een hulppakket speciaal voor verhuurbedrijven.’ In totaal bedroeg de steun aan klanten ongeveer 10 mln euro.

De bruto geboekte premie steeg met 3,% bijna 378 mln euro. De groei in 2020 is volgens Bovemij met name gerealiseerd in de ENRA-tweewielerportefeuille, waar de premieomzet sterk toenam in lijn met de forse stijging van het aantal verkochte fietsen in 2020. In de volmachtenportefeuille daalde de premie door een verdere strategische focus op verzekeringsportefeuilles met een directe link met het BOVAG-netwerk.