Maurik de Groot: Luisteren ze wel naar u?

Luister nou, pensioen is ├ęcht belangrijk, ├ęcht waar!!

Dit is zo’n beetje de wanhopige boodschap van de enorme hoeveelheid aan veelal wettelijke verplichte pensioencommunicatiemiddelen die over werkgevers en werknemers heen is gestort de afgelopen jaren: UPO’s, modellen 3, startbrieven, reglementen, uitvoeringsovereenkomsten en ga zo maar door. Elk jaar wel of niet in een nieuw format gegoten, omdat met het vorige niet het beoogde doel werd bereikt.

Pensioenbewustzijn

En toch zien we dat het Pensioenbewustzijn nauwelijks is toegenomen. Paradoxaal genoeg vinden de meeste werknemers dit wel de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde. Niet zo gek ook als je weet dat je daar gemiddeld een dag per week voor werkt. Daarnaast is pensioen bijna dagelijks in het nieuws, hebben we mijnpensioenoverzicht.nl en hebben pensioenaanbieders de laatste jaren stappen gezet in het eenvoudiger maken van de documenten. Maar waarom lezen de werknemers het dan niet?

Geen interesse

Ik denk dat mensen simpelweg niet zover vooruit kunnen kijken. Laten we wel zijn; de meeste mensen weten nog niet eens wat ze volgende week gaan doen, laat staan over 20 of 30 jaar. Het is dus ook niet gek dat werknemers in de laatste fase voor hun pensioen ineens wel interesse tonen in hun pensioen. Dan wordt het concreet en te overzien. Het is dus ook niet raar dat jongeren zich nauwelijks mengen in het pensioendebat, dat vooral door 55+ers wordt gedomineerd.

Is er een oplossing?

Wat denkt u? Moeten er nog meer pensioendocumenten komen? Of moeten we documenten nog eenvoudiger maken? In de laatste zal nog wel een slag te maken zijn maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. Wel zie ik dat er vooruitgang wordt geboekt met visuele middelen, zoals wij hebben gedaan met korte filmpjes op www.pensioenvoormijnbedrijf.nl. Maar ook dat is niet genoeg. Er is maar één oplossing die ik zie en dat bent u. De onafhankelijke pensioenadviseur is in staat de afstand naar de werknemer te overbruggen en deze te laten zien dat de verantwoordelijkheid voor een goed pensioen toch echt bij hem of haar zelf ligt. De communicatie van de pensioenadviseur zou zich dus niet alleen moeten focussen op de werkgever maar ook heel direct op de werknemer. Pas dan heeft de overheid haar oplossing. Wij als aanbieder kunnen u daar slechts bij ondersteunen en zullen dat ook doen. Maar alleen naar u zullen ze luisteren!

Hoe ziet uw pensioencommunicatietraject voor de werknemer eruit?

Maurik de Groot

Manager Pensioen bij Legal & General

Dit artikel is verschenen op de blog-site ‘ Over waarde‘ van Legal & General

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER